ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ВПЛИВУ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • Олена Юріївна Романенкова Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» https://orcid.org/0009-0003-1099-0300

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.14

Ключові слова:

самооцінка, самоприйняття, підлітки, соціальні мережі, психологічний стан

Анотація

У статті виділено позитивні та негативні психологічні аспекти впливу соціальних мереж на формування самооцінки підлітків. Наголошено на важливості дослідження механізмів впливу соціальних мереж на самооцінку підлітків з метою запобігання негативним наслідкам та сприяння їх здоровому розвитку в цифровому середовищі. Розглянуто визначення самооцінки як результату процесу, який триває впродовж усього життя людини. Виділено такі чинники формування самооцінки в підлітковому віці, як сім’я, реальні досягнення в навчанні та позашкільній діяльності, статус дитини серед однолітків, мотиваційно-смислова сфера дитини, зовнішні дані тощо. Вказано на те, що в процесі формування самооцінки підлітки схильні порівнювати себе з іншими, шукаючи підтвердження власної значущості та відповідності соціальним стандартам, а соціальні мережі значно розширюють можливості для такого порівняння. Із цих міркувань схарактеризовано такі негативні аспекти впливу соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку підлітків: порівняння себе з іншими, залежність від схвалення та зовнішньої оцінки, викривлення уявлення про власну зовнішність, формування залежності від соціальних мереж, кібербулінг, викривлення життєвих пріоритетів. Визначено й позитивні аспекти впливу соціальних мереж на формування самооцінки підлітків, зокрема, самовираження та особистісне зростання, соціальна підтримка та зміцнення почуття належності, доступ до освітніх ресурсів та мотиваційного контенту, розвиток навичок цифрової грамотності, підтримка позитивного самосприйняття та прийняття себе. У висновку наголошено на необхідності формувати в підлітків критичне мислення та навички безпечного використання соціальних мереж, допомагати їм усвідомлювати реальний та ідеалізований образ у віртуальному просторі, а також розвивати стійкість до негативного впливу.

Посилання

Згідно з останньою статистикою, в Україні 96 % дітей є активними користувачами інтернету. Це відкриває для них нові можливості, але так само створює потенційні ризики, такі як кібергрумінг, сексторшен, кібербулінг, онлайн-шахрайство тощо. URL: https://tsg.gov.ua/zgidno-z-ostannoju-statistikoju-v-ukraini-96-ditej-e-aktivnimi-koristuvachami-internetu-ce-vidkrivae-dlyanih-novi-mozhlivosti-ale-tak-samo--08-32-47-25-01-2024/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 15.03.2025).

Скільки часу підлітки проводять в Інтернеті: дослідження. URL: https://pon.org.ua/novyny/10119-skilky-chasu-pidlitkyprovodiat-v-interneti-doslidzhennia.html (дата звернення: 15.03.2025).

Майже половина підлітків щодня «зависає» в соцмережах понад 4 години. URL: https://www.ukrinform.ua/rubricsociety/2797224-majze-polovina-pidlitkiv-sodna-zavisae-v-socmerezah-ponad-4-godini.html?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 15.03.2025).

Козерук Ю. В., Євсейчик Я. О. Самооцінка як фактор становлення особистості студента. Вісник ЧНПУ. Серія : Педагогічні науки. 2015. Вип. 124. С. 163–165.

Січка В. І. Психологічні особливості сприйняття картини світу в підлітковому віці. «Наука і освіта». 2014. № 12. С. 195–201.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-16

Номер

Розділ

Статті