ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВПЛИВ НА ГРОМАДСЬКУ ДУМКУ

Автор(и)

  • Алла Олексіївна Сіленко Одеський національний економічний університет https://orcid.org/0000-0001-9420-0019
  • Олена Євгенівна Пасхіна Одеський національний економічний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-2-10

Ключові слова:

інформаційно-психологічний вплив, громадська думка, інформаційно-комунікаційні технології, громадська свідомість, пропаганда, маніпулювання, дезінформація.

Анотація

У статті розглядається процес інформаційно-психологічного впливу на людину та суспільство, на громадську думку, у тому числі методів маніпуляції та пропаганди, що застосовуються у сучасному інформаційному просторі. Метою дослідження є теоретичний аналіз інформаційно-комунікаційного впливу на громадську думку. Для досягнення цієї мети були поставлені наступні дослідницькі завдання: проаналізувати ступінь розробленості проблеми; дослідити понятійно-категоріальний апарат дослідження; розглянути основні теоретико-методологічні підходи до дослідження інформаційно-психологічного впливу на громадську думку; проаналізувати особливості протидії деструктивному впливу та маніпулюванню. В основу дослідження покладено міждисциплінарний підхід, оскільки проблема інформаційно- психологічного впливу на думку лежить у сфері міждисциплінарної взаємодії: права, психології, соціології, права та інформаційних технологій. Теоретико-методологічною основою стали роботи видатних мислителів різних періодів, зокрема П. Лазарсфельда, Г. Лассуелла, М. Маклюєна, В. Ліпмана, С. Московичі, Б. Берельсона, Н. Луман, Е. Ноель- Нойман та ін., які дійшли висновку про могутній вплив інформаційно-психологічного середовища на індивідуальну та масову свідомість. В результаті дослідження сформульовано визначення суспільної думки та інформаційно-психологічного впливу на громадську думку. На наш погляд, громадська думка це продукт суспільної свідомості, що є сукупністю думок членів великих соціальних груп про прояви соціального життя (факти, явища, процеси та ін.), і впливає на соціально-політичні процеси в суспільстві та державі. Інформаційно-психологічний вплив на громадську думку – це спрямованість інформаційно-психологічних способів на суспільну свідомість, внаслідок якої думки, погляди, уподобання, ціннісні орієнтації, а також поведінка об’єкта впливу змінюються відповідно до цілей суб’єкта впливу. 

Посилання

Оссовський В. Л. Громадська думка: спроби соціологічної інтерпретації. Київ : Інститут соціології НАНУ, 1999. 137 c.

Сіленко А. Електронна Україна. Політичний менеджмент. 2003. № 3. С. 71–81.

П.П. Горностай, М.М. Слюсаревський, В.О. Татенко, Т.М. Титаренко, Н.В. Хазратова та ін. Основи соціальної психології : підручник для закладів вищої освіти / за ред. М.М. Слюсаревського. Київ : Талком, 2018. 580 с.

Сіленко, А. Політичний вплив технологій інформаційного суспільства. Соціальна психологія. 2007. Спеціальний випуск. С. 53–61.

Стефанчук У. Зміст поняття «громадська гумка»: основні підходи до визначення та розуміння. 2007. URL: https://

shron1.chtyvo.org.ua/Stefanchuk_Ustyna/Zmist_poniattia_hromadska_dumka_osnovni_pidkhody_do_vyznachennia_ta_rozuminnia.

pdf?PHPSESSID=chf1dockohep6ona03bpk3i0q5

Руденко Н.В. Сугестія як засіб формування громадської думки в сучасних англомовних інтернет-виданнях: інформаційно-комунікаційні стратегії та способи їх реалізації : дис. … докт філ. в галузі журналістики : 061 «Журналістика»

Галузь знань – журналістика. Суми, 2022. 235 с.

Марусяк Т.С. Методи та форми впливу на громадську думку у сучасному українському суспільстві. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2014. Випуск 2 (22). С. 90–94.

Рущенко І. П. Російсько-українська війна: міжцивілізаційна складова конфлікту. Вісник Львівського університету. Серія соціологія. 2018. Вип. 12. С. 48–65.

Биркович Т. Технології впливу на масову свідомість в умовах інформаційної гібридної війни: соціокультурний аспект. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 1. С. 9–14.

Марунченко О.П. Інформаційна війна в сучасному політичному просторі : дис. … канд. політ. наук : 23.00.02 – політичні інститути та процеси. Одеса, 2013. 209 с.

Волянський В.В. Медіаполітика у демократичному суспільстві: сучасні тенденції та перспективи розвитку : дис. … канд. політ. наук : 23.00.02 – політичні інститути та процеси. Одеса, 2013. 202 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-27

Номер

Розділ

Статті