ТРИВОЖНІСТЬ І ДЕПРЕСІЯ У СТУДЕНТІВ: ВИКЛИКИ ДЛЯ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Тетяна Ігорівна Пономаренко Відокремлений структурний підрозділ закладу вищої освіти «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» Білоцерківський інститут економіки та управління https://orcid.org/0000-0003-0949-1611
  • Юлія Вікторівна Сидоренко Комунальний заклад Київської обласної ради «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж» https://orcid.org/0009-0008-7060-9707

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-2.12

Ключові слова:

тривожність, депресія, дистрес, студенти, війна, освітнє середовище, психічне здоров’я

Анотація

У статті досліджено психоемоційний стан студентської молоді в умовах повномасштабної війни в Україні, зокрема рівень тривожності, депресії та психологічного дистресу. Обґрунтовано актуальність вивчення даної проблематики з огляду на високі ризики втрати людського капіталу та порушення ментального здоров’я і сталого функціонування освітнього процесу. Проведено емпіричне дослідження серед 144 студентів двох фахових коледжів м. Біла Церква із застосуванням валідних психодіагностичних методик (тесту Спілбергера, шкали депресії Бека, госпітальної шкали тривоги і депресії, шкали дистресу Кесслера). Результати показали, що 63 % студентів мають високий рівень ситуативної тривожності, 60 % – високий рівень особистісної тривожності, 48 % – помірну або тяжку форму депресії. У 30 % виявлено високий рівень психологічного дистресу. Причинами домінування негативних емоційних станів є навчальне перевантаження, вплив воєнних дій, втрата безпеки, соціальна ізоляція та руйнування освітньої інфраструктури. Аналіз кореляційних зв’язків продемонстрував тісну асоціацію між стресом, тривожністю та депресією, зокрема між особистісною тривожністю та стресом (r = 0,75514), що підтверджує системний характер психоемоційних порушень. На основі отриманих результатів розроблено рекомендації для освітнього середовища: необхідність постійного психологічного супроводу студентів, проведення тренінгів з емоційної стабільності, впровадження систем моніторингу ментального здоров’я, формування резилієнтності та навичок подолання стресу. Наголошено, що збереження психічного здоров’я молоді є ключовою умовою для забезпечення сталого розвитку системи освіти в умовах воєнної нестабільності та відновлення країни в післявоєнний період. Перспективи подальших досліджень полягають у створенні психотехнологій підтримки психічного благополуччя в кризових соціальних умовах.

Посилання

Amid a year of relentless war, WHO Regional Director for Europe strengthens commitment for mental health services during visit to Ukraine. WHO. URL: https://www.who.int/europe/news/item/16-02-2023-amid-a-year-of-relentless-war--who-regionaldirector-for-europe-strengthens-commitment-for-mental-health-services-during-visit-to-ukraine (accessed: 11.05.2026).

Three years of war: rising demand for mental health support, trauma care and rehabilitation. WHO. URL: https://www.who.int/europe/news/item/24-02-2025-three-years-of-war-rising-demand-for-mental-health-support-trauma-care-and-rehabilitation (accessed: 11.05.2026).

Korda M. et al. Psychological well-being and academic performance of Ukrainian medical students under the burden of war: a cross-sectional study. Frontiers in Public Health. 2025. No. 12. P. 1457026.

Abuejheisheh A. J. et al. Anxiety, depression, stress, and resilience among undergraduate nursing students at Al-Quds university: the impact of war started on October 7 in Palestine. BMC nursing. 2024. No. 23. P. 1–11.

Salih H.S. et al. Depression, stress and anxiety among Khartoum University students who stay in war-afflicted regions in Sudan 2024. BMC psychiatry. 2025. No. 25. P. 1–11.

Gaza’s students and children don’t have access to education. Le Monde. URL: https://www.lemonde.fr/en/international/article/2024/10/08/gaza-s-students-and-children-don-t-have-access-to-education_6728632_4.html.

Pinchuk I. et al. Braving the dark: mental health challenges and academic performance of Ukrainian university students during the war. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 2025. P. 1–12.

Асєєва Ю. О., Возний, Д. В., Волинчук Т. І. Психічне здоров’я молоді в умовах війни: результати психодіагностики та терапевтичних інтервенцій. Ментальне здоров’я. 2024. № 3. С. 19–25.

Корженко В. О., Жук А. М., Асєєва Ю. О. Тривожно-депресивні розлади та їх вплив на ментальне здоров’я в умовах війни. Ментальне здоров’я. 2024. № 2. С. 45–49.

Ponomarenko Т., Spivak L., Khomchuk О., Tsypnniatova І. Professional burnout among english language female teachers in ukrainian general secondary schools: do war time matter? Conhecimento & Diversidade, Niterói. 2024. No. 16 (43). P. 176–191.

Психологічні методики та тести. Eztests. URL: https://www.eztests.xyz (accessed: 01.05.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

Статті