ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ ДИТЯЧОГО ПСИХОТЕРАПЕВТА: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-2.14Ключові слова:
якість, професійна якість, професійні якості дитячого психотерапевтаАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз основних професійних якостей дитячого психотерапевта, що є ключовими в побудові ефективного терапевтичного процесу з дітьми та підлітками. Зважаючи на особливості дитячої психотерапії, як-от необхідність врахування вікових та емоційних особливостей клієнтів, а також тісний зв’язок із батьками, підкреслено важливість специфічного набору якостей, включно із чутливістю, толерантністю, безумовним прийняттям, емпатійністю, здатністю формувати безпечний простір, навичками роботи із символічними формами вираження (гра, метафори, фантазії), професійною компетентністю, саморефлексією та здатністю до саморозвитку, спроможністю до співпраці із батьками та іншими спеціалістами та ін., що визначаються українською (Г. Католик, С. Литвиненко та ін.) за зарубіжною (Г. Лендред. В. Оклендер, К. Фрід та ін.) психологічної практикою. У статті запропоновано доповнення до визначених професійних якостей дитячого психотерапевта. Акцентується увага на таких якостях. Передусім це здатність до встановлення гарного контакту зі своєю «внутрішньою дитиною», що допомагає психотерапевту залишатися вразливим, емпатійним та відкритим до сприйняття дитячого досвіду. Другою важливою якістю є гнучкість і терплячість до різноманітних поведінкових проявів дитини, що дає змогу не лише зберігати спокій у складних ситуаціях, але й краще розуміти, приймати й адаптувати підхід до кожного клієнта. Крім того, здатність надавати зворотний зв’язок, пояснюючи дитині її почуття та дії простими й доступними словами, сприяє покращенню її емоційної грамотності та побудові довірливих стосунків. Нарешті, вміння розуміти метафори та символи, які проявляються у грі й фантазії, дає змогу психотерапевту глибше проникати у внутрішній світ дитини та працювати з її переживаннями на символічному рівні. Таке доповнення переліку професійних якостей розширює перспективи дослідження ефективних стратегій терапевтичного втручання та підвищує актуальність формування цих навичок у процесі професійної підготовки дитячих психотерапевтів.
Посилання
Landreth G. L. Play Therapy: The Art of the Relationship (4-th ed). New York – London : Routledge, 2024. 460 p.
Oaklander V. S. The Therapeutic Process with Children and Adolescents. Gestalt Review. 1997. Vol. 1 (4). P. 292–317.
Fried K. How the Oaklander Model sparked a Global Community of Therapists in a Pandemic, and enriched Training and Treatment. Psychotherapie-Wissenschaft. 2023. № 13 (1). Р. 59–69.
Nalavany B. A., Ryan S. D., Gomory Т., Lacasse J.R. Mapping The Characteristics of A “Good” Play Therapist. International Journal of Play Therapy. 2005. Vol. 14 (1). P. 27–50.
Литвиненко С. А., Ямницький В. М. Психотерапія дітей та підлітків: традиції та сучасні підходи. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць РДГУ. 2019. Випуск 12. С. 137–142.
Литвиненко С., Ямницький В. Психологічні особливості роботи з батьками в психотерапії дітей та підлітків. Психологія: реальність і перспективи : збірник наукових праць РДГУ. 2019. Випуск 13. С. 69–74.
Heinonen Е., Nissen-Lie H.А. The professional and personal characteristics of effective psychotherapists: a systematic review. Psychotherapy Research. 2019. Vol. 30 (4). P. 1–16.
Психологічний словник / авт.-уклад. В. В. Синявський, О. П. Сергєєнкова ; за ред. Н. А. Побірченко. Київ, 2007. 336 с.
Католик Г. В. Концепція Я дитячого практичного психолога : автореф. дис. / … д-ра психол. наук: 19.00.07. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. 49 с.
Сігел Д., Брайсон Т. Досить істерик! Комплексний підхід до гармонійного виховання дитини. Київ : Наш формат, 2018. 264 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Світлана Ігорівна Тафінцева, Людмила Миколаївна Мотозюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.