ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-2.17Ключові слова:
емоційний інтелект, підлітковий вік, емоції, розвиток, міжособистісний емоційний інтелект, внутрішньоособистісний емоційний інтелектАнотація
У статті проаналізовано теоретичні основи емоційного інтелекту й особливості його розвитку в підлітків. З’ясовано сутність і поняття «емоційний інтелект» як інтегральної психологічної властивості особистості. У дослідженні встановлено, що притаманні підлітковому періоду вікові особливості, пов’язані зі становленням ідентичності та зростанням рефлексії, створюють сприятливі умови для розвитку внутрішньоособистісного емоційного інтелекту та виявляються у здатності до емоційного самопізнання. Разом із тим соціокультурні умови, у яких відбувається розвиток підлітків, сприяють формуванню їхнього міжособистісного емоційного інтелекту. Розглядаються ключові критерії розвитку емоційного інтелекту в підлітковому віці, що охоплюють емоційну обізнаність, саморегуляцію, мотивацію, емпатію та соціальні навички. На основі аналізу цих критеріїв виокремлено й охарактеризовано три основні рівні емоційного інтелекту в підлітків: високий рівень, що характеризується глибоким розумінням емоцій та ефективним управлінням ними; середній рівень, що відображає достатню здатність до емоційної саморегуляції та розуміння інших; низький рівень, пов’язаний із труднощами в усвідомленні та контролі емоцій, а також у міжособистісній взаємодії. Акцентовано увагу на тому, що сучасне життя підлітка є насиченим і багатогранним, включно з виконанням численних соціальних ролей за різних обставин. Постійна взаємодія з великою кількістю людей, а саме з однолітками, друзями, батьками, вчителями та іншими значущими особами, об’єктивно потребує від підлітків розвиненої здатності знаходити спільну мову, ефективно вирішувати конфліктні ситуації, налагоджувати конструктивне спілкування, а також точно розуміти емоційний стан своїх співрозмовників, партнерів по діяльності, друзів і близьких. Підлітковий період відзначається значними та інтенсивними змінами не лише в емоційній сфері, але й в інтелектуальній та мотиваційній сферах, що зумовлює особливу потребу в професійній психологічній підтримці, своєчасній корекції можливих девіацій та цілеспрямованому розвитку емоційного інтелекту як важливої складової особистісного зростання та соціальної адаптації.
Посилання
Bar-On R. Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical Manual / R. Bar-On – Toronto : Multi-Health Systems, 1997. P. 232.
Mayer J. D. Emotional intelligence meet traditional standard for an intelligence / J.D. Mayer, P. Salovey, D. Caruso. Intelligence. 1999. P. 267–298.
Гоулман Д. Емоційний інтелект. Харків : Віват, 2018. 512 с.
Буркало Н. І. Психологічні особливості емоційного інтелекту. Психологічний часопис. 2019. Вип. 7. C. 34–49. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.7.
Дерев’янко С. П. Феноменологія емоційного інтелекту : навч.-метод. посібник. Чернігів : Десна Поліграф. 2016. C. 312.
Максьом К. В. Соціально-психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту в підлітковому та юнацькому віці. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2019. Вип. 25. С. 164–171.
Зарицька В. В. Психологія емоційного інтелекту. Запоріжжя : Олді Плюс, 2022. C. 107–151.
Вахрушева Л. М. Психологія емоційного інтелекту в юнацькому віці. Львів : Психологія і суспільство, 2021. 232 с.
Колісник Л. О. Соціально-психологічні аспекти розвитку емоційного інтелекту. Педагогічний вісник. 2020. № 4. С. 56–65.
The Multiple Intelligence Theory in English Language Teaching Theme-based lesson plans on Halloween: https://skemman.is/bitstream/1946/1485/1/adal_adal.pdf.
Носенко Е. Л. Емоцiйний iнтелект: концептуалiзацiя феномену, основнi функцiї : моногр./ Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига. Київ : Вища школа, 2003. C. 126.
Сахно П. І., Теслик Н. М. Вікова психологія : конспект лекцій. Суми : Сумський державний університет, 2024. C. 123–136.
Павелків Р. В. Вікова психологія : підручник. Кондор, 2015. C. 225–248.
Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи : монографія. Вінниця :ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. С. 96‒101.
Дубровинський Г. Р. Розвиток емоційного інтелекту в процесі фахової підготовки психолога. Психологічний часопис : зб. наук. праць / за редакцією Максименка С. Д. Київ, 2020. Том 6, № 3. С. 193–208.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Марина Вікторівна Хараджи, Валентина Аркадіївна Медак

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.