НЕЙРОПСИХОЛОГІЧНІ ВПРАВИ ДЛЯ КОРЕКЦІЇ ГРАФОМОТОРНИХ НАВИЧОК І ПРОСТОРОВИХ УЯВЛЕНЬ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Анастасія Володимирівна Турубарова КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-4806-4519
  • Анна Олександрівна Кіріллова КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-4641-5266

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.20

Ключові слова:

писемне мовлення, графомоторні навички, просторові уявлення, нейропсихологічні вправи, корекційна робота, молодший шкільний вік, зорово-моторна координація

Анотація

Статтю присвячено аналізу особливостей формування графомоторних навичок і просторових уявлень у дітей молодшого шкільного віку в контексті корекційної роботи. Графомоторні навички визначено як сукупність координованих рухів руки, що містять зорово-моторну координацію, точність окоміру та контроль сили натиску, а просторові уявлення – як здатність сприймати й маніпулювати просторовими образами, що є основою для письма. У статті виокремлено три етапи формування графічної навички, підкреслюючи важливість пропедевтичної підготовки для уникнення порушень у розвитку. Аналітичний етап пов’язаний із засвоєнням окремих елементів письмової дії та усвідомленням її змісту. Синтетичний – характеризується об’єднанням окремих елементів дії в цілісний моторний акт. Етап автоматизації полягає в завершенні формування графічної навички як автоматизованої дії, що виконується без потреби в усвідомленому поелементному контролі. Розвиток просторових уявлень пов’язаний із графомоторними навичками на нейрофізіологічному, когнітивному та функціональному рівні, оскільки письмо й малювання вимагають координації між зорово-просторовим сприйманням і рухами руки. Запропоновано систему нейропсихологічних вправ, включно із завданнями на дрібну моторику (малювання фігур, штрихування), зорово-просторову орієнтацію (копіювання візерунків, пазли), серіацію рухів і міжаналізаторні зв’язки, які сприяють нейропластичності мозку та формуванню нейронних зв’язків між тім’яними й моторними зонами. Наголошено, що недостатній розвиток просторових уявлень може призводити до помилок у письмі, як-от дзеркальне письмо чи порушення пропорцій, тоді як графомоторні вправи уточнюють просторове сприймання через сенсомоторний зворотний зв’язок. Наголошується на взаємозв’язку просторових уявлень і графомоторних навичок, що є важливим для успішного виконання навчальних завдань (письмо, малювання, геометрія).

Посилання

Бондаренко О. М. Використання пісочної терапії у формуванні графомоторних навичок дітей дошкільного віку. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє: до 85-річчя акад. В. І. Бондаря. 2023. С. 68–70.

Камінська О. Ю. Особливості формування навичок письма молодшого школяра ЗНЗ. Cучасні напрями досліджень міжкультурної комунікації та методики викладання іноземних мов. 2011. С. 146–147.

Кіріллова А. О., Железняк В. О. Роль кінезіології в нейропсихологічній корекції. Освіта сьогодення: життєтворчість як основа національного відродження та єдності (до 30-річчя заснування наукової школи педагогіки та психології життєтворчості особистості, 75-річчя з дня народження Івана Гнатовича Єрмакова та 100-річчя з дня народження Лідії Василівни Сохань). 2024. С. 269–270.

Кіріллова А. О. Розвиток навичок просторового орієнтування в дітей з порушенням інтелекту легкого ступеня. Inclusion and Diversity. 2025. Вип. 5. С. 19–23.

Козинець О., Градусова М. Графомоторні навички як складові формування писемного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з труднощами в навчанні. Педагогічні науки та освіта: зб. наук. пр. Запорізького обл. інс-ту післядиплом. пед. осв. 2022. Вип. 38–39. С. 45–55.

Кукса Н. В. Організаційно-методичне забезпечення занять з формування графомоторних навичок у дітей з церебральним паралічем. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 22(2). С. 217–225.

Левицький В. E. Формування графомоторних вмінь у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями розумового розвитку. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2020. Вип. 15. С. 121–130.

Махоня В. І. Обґрунтування компонентів писемного мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 64. С. 145–147.

Родненок М. Є. Науково-теоретичне обґрунтування методики нейропсихологічної корекції порушень пізнавальної діяльності дошкільників з дитячим церебральним паралічем засобами Монтессорі-терапії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. № 8. С. 193–203.

Сазонова А. Загальнотеоретичні основи природничо-математичної освіти дітей дошкільного віку : навчальний посібник. Київ, 2010. 244 c.

Смоляк В. М., Турубарова А. В., Кіріллова А. О. Нейропсихологічна програма корекції вищих психічних функцій у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня. Перспективи та інновації науки. 2024. Вип. № 11(45). С. 1617–1629.

Смоляк В., Турубарова А., Кіріллова А. Особливості нейропсихологічного підходу до обстеження вищих психічних функцій у дітей дошкільного віку. Становлення особистості дитини в умовах сучасного розвитку суспільства: психолого-педагогічний, корекційно-реабілітаційний, соціальний і медичний аспекти. 2024. С. 83–88.

Сущенко Л. О. Нейропсихологічний підхід у навчанні і креативній діяльності дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 75. Т. 3. С. 38–45.

Тенцер Л. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2021. 310 с.

Тичина К. О., Бабич Н. М., Вовк Т. В. Труднощі оволодіння графомоторними навичками у дітей молодшого шкільного віку з оптичною дисграфією. Матер. VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами». 2024. С. 172–176.

Шевцов А. Г., Ільїна О. В. Нейропсихологічний підхід у корекції розвитку дітей із психофізичними порушеннями. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського університету імені Івана Огієнка. Серія: Актуальні питання корекційної освіти. 2015. Вип. 5. Ч. 2. С. 68–78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-16

Номер

Розділ

Статті