NEUROPSYCHOLOGICAL EXERCISES FOR CORRECTION OF GRAPHOMOTOR SKILLS AND SPATIAL REPRESENTATIONS OF CHILDREN OF YOUNGER SCHOOL AGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.20Keywords:
written language, graphomotor skills, spatial representations, neuropsychological exercises, remedial work, early school age, visuomotor coordinationAbstract
The article is devoted to the analysis of the specific features of graphomotor skills and spatial representations development in early school-age children within the context of remedial work. Graphomotor skills are defined as a set of coordinated hand movements that involve visuomotor coordination, accuracy of visual estimation, and pressure control, whereas spatial representations are understood as the ability to perceive and manipulate spatial images, which serve as the basis for writing. The article identifies three stages in the development of graphic skills, emphasizing the importance of preparatory training to prevent developmental disorders. The analytical stage is associated with the acquisition of separate components of the writing process and the awareness of its content. The synthetic stage is characterized by the integration of individual components into a coherent motor act. The automation stage consists in the completion of graphic skill formation as an automated action performed without the need for conscious step-by-step control. The development of spatial representations is closely interconnected with graphomotor skills at neurophysiological, cognitive, and functional levels, since both writing and drawing require coordination between visuospatial perception and hand movements. A system of neuropsychological exercises is proposed, including tasks for fine motor skills (drawing figures, hatching), visuospatial orientation (pattern copying, puzzles), movement serialization, and cross-modal integration, all of which contribute to brain neuroplasticity and the establishment of neural connections between parietal and motor regions. It is emphasized that insufficient development of spatial representations may result in writing errors, such as mirror writing or distortion of proportions, while graphomotor exercises refine spatial perception through sensorimotor feedback. The interrelation between spatial representations and graphomotor skills is highlighted as crucial for the successful performance of educational tasks, including writing, drawing, and geometry.
References
Бондаренко О. М. Використання пісочної терапії у формуванні графомоторних навичок дітей дошкільного віку. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє: до 85-річчя акад. В. І. Бондаря. 2023. С. 68–70.
Камінська О. Ю. Особливості формування навичок письма молодшого школяра ЗНЗ. Cучасні напрями досліджень міжкультурної комунікації та методики викладання іноземних мов. 2011. С. 146–147.
Кіріллова А. О., Железняк В. О. Роль кінезіології в нейропсихологічній корекції. Освіта сьогодення: життєтворчість як основа національного відродження та єдності (до 30-річчя заснування наукової школи педагогіки та психології життєтворчості особистості, 75-річчя з дня народження Івана Гнатовича Єрмакова та 100-річчя з дня народження Лідії Василівни Сохань). 2024. С. 269–270.
Кіріллова А. О. Розвиток навичок просторового орієнтування в дітей з порушенням інтелекту легкого ступеня. Inclusion and Diversity. 2025. Вип. 5. С. 19–23.
Козинець О., Градусова М. Графомоторні навички як складові формування писемного мовлення у дітей молодшого шкільного віку з труднощами в навчанні. Педагогічні науки та освіта: зб. наук. пр. Запорізького обл. інс-ту післядиплом. пед. осв. 2022. Вип. 38–39. С. 45–55.
Кукса Н. В. Організаційно-методичне забезпечення занять з формування графомоторних навичок у дітей з церебральним паралічем. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 22(2). С. 217–225.
Левицький В. E. Формування графомоторних вмінь у дітей молодшого шкільного віку з порушеннями розумового розвитку. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2020. Вип. 15. С. 121–130.
Махоня В. І. Обґрунтування компонентів писемного мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 64. С. 145–147.
Родненок М. Є. Науково-теоретичне обґрунтування методики нейропсихологічної корекції порушень пізнавальної діяльності дошкільників з дитячим церебральним паралічем засобами Монтессорі-терапії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. № 8. С. 193–203.
Сазонова А. Загальнотеоретичні основи природничо-математичної освіти дітей дошкільного віку : навчальний посібник. Київ, 2010. 244 c.
Смоляк В. М., Турубарова А. В., Кіріллова А. О. Нейропсихологічна програма корекції вищих психічних функцій у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня. Перспективи та інновації науки. 2024. Вип. № 11(45). С. 1617–1629.
Смоляк В., Турубарова А., Кіріллова А. Особливості нейропсихологічного підходу до обстеження вищих психічних функцій у дітей дошкільного віку. Становлення особистості дитини в умовах сучасного розвитку суспільства: психолого-педагогічний, корекційно-реабілітаційний, соціальний і медичний аспекти. 2024. С. 83–88.
Сущенко Л. О. Нейропсихологічний підхід у навчанні і креативній діяльності дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 75. Т. 3. С. 38–45.
Тенцер Л. В. Діагностика та корекція дисграфії у молодших школярів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2021. 310 с.
Тичина К. О., Бабич Н. М., Вовк Т. В. Труднощі оволодіння графомоторними навичками у дітей молодшого шкільного віку з оптичною дисграфією. Матер. VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами». 2024. С. 172–176.
Шевцов А. Г., Ільїна О. В. Нейропсихологічний підхід у корекції розвитку дітей із психофізичними порушеннями. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського університету імені Івана Огієнка. Серія: Актуальні питання корекційної освіти. 2015. Вип. 5. Ч. 2. С. 68–78.