ДОСЛІДЖЕННЯ ТРИВОЖНОСТІ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.22Ключові слова:
тривожність, старший дошкільний вік, воєнний стан, психоемоційна підтримка, адаптаціяАнотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми тривожності в дітей старшого дошкільного віку в умовах воєнного стану. Підкреслено, що дошкільний період є чутливим етапом розвитку, під час якого формуються базові емоційні й соціальні навички, почуття безпеки та довіри до світу. Воєнні дії, вимушені міграції, втрата стабільного середовища та розлука з близькими є потужними психотравмувальними чинниками, які порушують адаптаційні механізми дитини. Проаналізовано сучасні дослідження, які підтверджують, що хронічна тривожність у дошкільників може призводити до формування тривожних розладів, депресій, посттравматичного стресового розладу, негативно впливати на емоційну стабільність та подальший особистісний розвиток. Установлено, що тривожність у дітей проявляється на емоційному (страх, дратівливість, емоційна нестабільність), поведінковому (розлади сну, уникання соціальних контактів, регресивні реакції) та когнітивному рівнях (труднощі концентрації, постійне відчуття небезпеки). Особливо значущими факторами, що знижують рівень тривожності, є емоційна стабільність батьків, збереження сімейних ритуалів, наявність соціальної підтримки та контакт з вихователями, здатними гарантувати атмосферу безпеки. Результати аналізу підтверджують, що успішна адаптація дітей дошкільного віку в умовах війни можлива лише за умови системної психоемоційної підтримки, яка містить комплекс заходів: ігрову та арттерапію, казкотерапію, розвиток емоційного інтелекту, роботу з батьками та педагогами. Наголошено на необхідності ранньої діагностики та своєчасної психологічної інтервенції для запобігання формуванню хронічних тривожних розладів. Зроблено висновок, що формування «факторів стійкості» в дітей старшого дошкільного віку – стабільності, передбачуваності, емоційної підтримки, соціальних зв’язків та культурних ресурсів – є ключовим завданням сучасної психології та педагогіки в період воєнного стану.
Посилання
Мар’ян М. М. Тривожність – емоція, яка найбільше відображається у дітей сьогодення. Особистість, суспільство, війна: тези доповідей учасників міжнародного психологічного форуму. МВС України, Харків. нац. ун-т. внутр. справ. Харків, 2023. С. 149–152.
Пророк Н. В., Бойко С. Т., Царенко Л. Г., Столярчук О. А., Полякова В. І., Гнатюк О. В., Чекстере О. Ю., Купрєєва О. І. Психологічна допомога дітям в умовах воєнного стану: довідник вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів загальноосвітніх навчальних (Н. В. Пророк, ред.) Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 156 с.
Пророк Н. В. Діагностування адаптаційних розладів у суб’єктів освітнього простору: результати наукового дослідження. За матеріалами наукової доповіді на засіданні Президії Національної академії педагогічних наук України, 3 квітня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. № 6(1). 2024. С. 1–7.
Пророк Н. В. Особливості переживання травмівних подій війни молодшими школярами, які відвідують заклади освіти в умовах воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України. № 6(2). 2024. С. 1–5.
Царенко Л., Вебер Т., Войтович М., Гриценок Л., Кочубей В., & Гридковець Л. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи: навчальний посібник (Л. Царенко, ред.). Том 2. Київ : ОБСЄ. 2018. 240 с.
Щербакова Т. Зняття тривожності і страхів у дошкільників. Психолог. 2020. № 16. С. 21–27.
Як війна в Україні впливає на наших дітей, 2022 р. URL: https://novy.tv/ru/g-space/layfhaki/2022/11/02/v-ukrayini-nemayeditejnetravmovanyh-
vijnoyu-intervyu-psyhologa-z-masheyu-yefrosyninoyu/ (дата звернення: 01.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



