A STUDY OF ANXIETY IN CHILDREN OF ELDERLY PRESCHOOL AGE DURING THE PERIOD OF MARTIAL LAW
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.22Keywords:
anxiety, preschool children, war, psycho-emotional support, adaptationAbstract
The article presents the results of a theoretical analysis of anxiety in older preschool children during wartime. It emphasizes that the preschool period is a sensitive stage of development when basic emotional and social skills, a sense of security, and trust in the world are formed. Armed conflict, forced displacement, loss of a stable environment, and separation from close relatives act as powerful traumatic factors that disrupt children’s adaptive mechanisms. Contemporary research demonstrates that chronic anxiety in preschoolers may lead to the development of anxiety disorders, depression, post-traumatic stress disorder, and have a long-term negative impact on emotional stability and personal growth. It has been established that anxiety in children manifests itself on the emotional level (fear, irritability, instability), behavioral level (sleep disturbances, avoidance of social interaction, regressive reactions), and cognitive level (concentration difficulties, constant sense of danger). Particular importance is attached to the role of parental emotional stability, maintaining family routines, social support, and contact with educators who are able to create an atmosphere of safety. The analysis confirms that successful adaptation of preschool children under wartime conditions is possible only with systematic psycho-emotional support. This involves a complex set of measures, including play therapy, art therapy, fairy-tale therapy, the development of emotional intelligence, and work with parents and teachers. Special attention is paid to the importance of early diagnosis and timely psychological intervention to prevent chronic anxiety disorders. The conclusion emphasizes that the formation of “resilience factors” – stability, predictability, emotional support, social connections, and cultural resources – is a key task for modern psychology and pedagogy in the context of war.
References
Мар’ян М. М. Тривожність – емоція, яка найбільше відображається у дітей сьогодення. Особистість, суспільство, війна: тези доповідей учасників міжнародного психологічного форуму. МВС України, Харків. нац. ун-т. внутр. справ. Харків, 2023. С. 149–152.
Пророк Н. В., Бойко С. Т., Царенко Л. Г., Столярчук О. А., Полякова В. І., Гнатюк О. В., Чекстере О. Ю., Купрєєва О. І. Психологічна допомога дітям в умовах воєнного стану: довідник вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів загальноосвітніх навчальних (Н. В. Пророк, ред.) Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 156 с.
Пророк Н. В. Діагностування адаптаційних розладів у суб’єктів освітнього простору: результати наукового дослідження. За матеріалами наукової доповіді на засіданні Президії Національної академії педагогічних наук України, 3 квітня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. № 6(1). 2024. С. 1–7.
Пророк Н. В. Особливості переживання травмівних подій війни молодшими школярами, які відвідують заклади освіти в умовах воєнного стану. Вісник Національної академії педагогічних наук України. № 6(2). 2024. С. 1–5.
Царенко Л., Вебер Т., Войтович М., Гриценок Л., Кочубей В., & Гридковець Л. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи: навчальний посібник (Л. Царенко, ред.). Том 2. Київ : ОБСЄ. 2018. 240 с.
Щербакова Т. Зняття тривожності і страхів у дошкільників. Психолог. 2020. № 16. С. 21–27.
Як війна в Україні впливає на наших дітей, 2022 р. URL: https://novy.tv/ru/g-space/layfhaki/2022/11/02/v-ukrayini-nemayeditejnetravmovanyh-
vijnoyu-intervyu-psyhologa-z-masheyu-yefrosyninoyu/ (дата звернення: 01.08.2025).




