ОПТИМІЗМ ЯК ЧИННИК МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.18Ключові слова:
оптимізм, депресія, суїцидальні думки, відносини з однолітками, стресАнотація
У статті розглядається зв’язок оптимізму з різними аспектами ментального здоров’я дітей і підлітків. Наголошується, що діти і підлітки є вразливими групами населення, тому проблема збереження ментального здоров’я представників цих вікових груп є дуже актуальною. Вказується, що оптимізм є особистісним фактором, який здатний протистояти негативним психологічним чинникам навколишнього середовища. Визначено, що оптимізм потенційно може покращити відносини дітей і підлітків з однолітками, хоча тут треба враховувати гендерні відмінності, а також необхідні додаткові емпіричні дослідження. Також оптимізм може протидіяти розвитку в дітей стресу, який пов’язаний із навчанням. Крім того, оптимізм може бути одним із чинників психологічного благополуччя підлітків, які часто зазнають дискримінації. Вказується на певну роль оптимізму в зменшенні симптомів посттравматичного стресового розладу в молодших підлітків. Позитивні переконання, які входять у структуру оптимізму як його складники, пов’язані з посттравматичним зростанням у цій віковій категорії. Оптимізм може бути корисним у ситуаціях, коли хвороба загрожує життю дітей та створює значний дискомфорт для їх функціонування, як фактор, що допомагає справлятися із цими негативними життєвими обставинами. Крім того, розвиток оптимізму в дітей і підлітків може сприяти зниженню в них суїцидальних думок. Вказується, що, будучи фактором протидії тривозі й депресії, оптимізм не завжди виконує цю роль відносно дітей. Можна припустити, що оптимізм знижує рівень депресії та тривоги в дітей тільки за наявності якихось інших факторів. Наголошується, що оптимізм, сформований у дитячому та підлітковому віці, може позитивно впливати на майбутнє доросле життя людини: підвищувати задоволеність життям та соціальну інтеграцію в дорослих, а також запобігати розвитку в них депресії.
Посилання
Deptula D. P., Cohen R., Phillipsen L. C., Ey S. Expecting the best: The relation between peer optimism and social competence. The Journal of Positive Psychology. Vol. 1. № 3. 2006. P. 130–141.
Freitas D. F., D’Augelli A. R., Coimbra S., Fontaine, A. M. Discrimination and mental health among gay, lesbian, and bisexual youths in Portugal: The moderating role of family relationships and optimism. Journal of GLBT Family Studies. Vol. 12. № 1. 2016. P. 68–90.
Gillham J., Reivich K. Cultivating optimism in childhood and adolescence. The Annals of the American Academy of Political and Social Science. Vol. 591. № 1. 2004. P. 146–163.
Kim Y., Kwak K., Lee S. Does optimism moderate parental achievement pressure and academic stress in Korean children? Current Psychology. 35. 2016. P. 39–43.
Li Y., Ye Y., Zhou X. Optimism, Posttraumatic Stress Disorder, and Posttraumatic Growth Among Adolescents: A Longitudinal Analysis of the Mediating Effects of Adversity Belief and Affect. Journal of Happiness Studie. Vol. 25. № 6. 2024. P. 60.
Mannix M. M., Feldman J. M., Moody K. Optimism and health‐related quality of life in adolescents with cancer. Child: care, health and development. Vol. 35 № 4. 2009. P. 482–488.
Orejudo S., Puyuelo M., Fernández-Turrado T., Ramos T. Optimism in adolescence: A cross-sectional study of the influence of family and peer group variables on junior high school students. Personality and Individual Differences. Vol. 52. № 7. 2012. P. 812–817.
Oriol X., Miranda R. The prospective relationships between dispositional optimism and subjective and psychological well-being in children and adolescents. Applied Research in Quality of Life. Vol. 19. № 1. 2024. P. 195–214.
Roberts C. M., Kane R. T., Rooney R. M., Pintabona Y., Baughman N., Hassan S., Cross D., Zubrick S. R. Silburn S. R. Efficacy of the Aussie optimism program: Promoting pro-social behavior and preventing suicidality in primary school students. A randomisedcontrolled trial. Frontiers in psychology. 8. 2018. P. 1392.
Sánchez-Álvarez N., Brás M., Carmo C., de Jesus S. N., Extremera N. Negative Affectivity and Suicide Risk: The Buffering Role of Gratitude and Optimism in Spanish Adolescents. OMEGA-Journal of Death and Dying. 2025. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/00302228251325286
Seligman M. E. Learned Optimism. London. John Murray Press 2018. 336 p.
Sumer M., Giannotta F., Settanni M., Ciairano S. Parental support as mediator between optimism and depression in early adolescents. Journal of Psychology and Counseling. Vol. 1. № 8. 2009. P. 139–146.
Tetzner J., Becker M. Long-Term Advantages of Adolescent Optimism: Nonlinear Associations With Adult Outcomes and its Protective Role in Buffering Socioeconomic Risk. European Journal of Personality. Vol. 39. № 3. 2025. P. 336–356
Williams N. A., Davis G., Hancock M., Phipps S. Optimism and pessimism in children with cancer and healthy children: Confirmatory factor analysis of the youth life orientation test and relations with health-related quality of life. Journal of pediatric psychology. Vol. 35. № 6. P. 672–682.
Завгородня О. В., Степура Є. В. Вплив оптимізму на ментальне здоров’я особи. Габітус. 46. 2023. С. 139–143.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



