РОБОТА ВИКЛАДАЧА В ПОСТІЙНОМУ СТРЕСІ ЯК ТРЕНД СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.4Ключові слова:
стресовий стан, синдром професійного вигорання, дефіцит часу, робочі перенавантаження, відсутність мотивації, взаємопов’язані процеси, негативна селекція, цифровізація навчального процесу, негативні наслідкиАнотація
Метою статті є висвітлення проблемних моментів у системі вищої освіти країни, а саме – аналіз ситуації, яка склалася в системі вищої освіти за останні роки, простеження тенденцій, що намітилися в їхній динаміці, виявлення першопричин та можливих наслідків цих тенденцій. Ідеться про роботу викладачів у постійному стресовому стані, що є негативним трендом сьогодення. Наслідком роботи педагогів у таких умовах є виникнення синдрому професійного вигорання, що може бути спланованим процесом штучного скорочення викладацького складу. Наведене припущення в статті підкріплюється прикладами постійних змін у вимогах до викладачів відповідно до Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності в сторону ускладнення їх виконання. Проаналізовано декілька чинників, які сприяють професійному вигоранню педагогів, а саме: 1) дефіцит часу для виконання професійних функцій на тлі збільшення обсягів роботи з документацією; 2) робочі перевантаження, перевищення норми тривалості робочого часу; 3) низький рівень матеріальної мотивації за значних обсягів виконуваної роботи. В умовах, коли поняття «стандарт вищої освіти» підмінюється поняттям «стандартизація вищої освіти», варто звернути увагу на широке застосування цифрових технологій у сфері освіти. Анонсується, що під цифровими освітніми технологіями розуміють використання різноманітних електронних засобів та програмного забезпечення з метою покращення якості навчання й забезпечення доступу до знань здобувачам освіти та викладачам. У статті здійснено спробу привернути увагу до нового тренду сьогодення – до цифровізації, яка в освіті має як свої переваги, так і недоліки. Цей тренд впевнено увійшов в навчальний простір з пандемією COVID-19 та з поширенням бойових дій на території країни. Відмічається, що комплексна цифровізація навчального процесу набирає обертів, що може призвести до непередбачуваних негативних наслідків як для особистості, так і для суспільства загалом. Під час роботи над статтею використано методи спостереження та порівняння, метод експертних оцінок, метод єдності аналізу та синтезу, метод моделювання.
Посилання
Гармаш С. В. Постійний пресинг на викладачів як новий тренд сьогодення в системі вищої освіти. Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я. Information technologies: science, engineering, technology, education, health : тези доп. 33-ї міжнар. наук.-практ. конф. MicroCAD-2025, 14–17 травня 2025 р. / ред. Є. І. Сокол ; уклад. Г. В. Лісачук; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т» [та ін.]. Харків : НТУ «ХПІ», 2025. С. 1244.
Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2025 року № 1187. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-%D0%BF#Text (дата звернення: 08.08.2025).
Garmash S. V. The influence of psychological aspects in the acceleration of degradation processes in higher educational institutions with the remote form of learning / Garmash Sergii Volodymyrovych. Ментальне здоров’я. 2024. № 4. С. 16–19. DOI: https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-4-3
Гармаш С. В. Компетентнісний підхід у навчанні чи планомірне знищення інтелектуального потенціалу країни. Бухгалтерський облік, контроль та аналіз в умовах інституційних змін : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф., [27 жовтня 2022 р.] / орг. ком.: Н. Канцедал [та ін.] ; Полтав. держ. аграрний ун-т. Полтава : ПДАУ, 2022. С. 1457–1459.
Кушнір О. В. «Стрес-код»: основні причини професійного вигорання педагогів та його профілактика. URL: https://www.bsmu.edu.ua/blog/stres-kod-osnovni-prychyny-profesijnogo-vygorannya-pedagogiv-ta-jogo-profilaktyka/
Паскевич А. Як Голда Меїр пропонувала зробити будь-яку країну величною: потрібні дві речі. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/show/people/yak-golda-meir-proponuvala-zrobiti-bud-yaku-krainu-velichnoyu-potribni-dvi-rechi.htm
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.