ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ САМОСТАВЛЕННЯ ПІДЛІТКІВ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ЙОГО КОРЕКЦІЇ

Автор(и)

  • Наталія Вячеславівна Гриньова Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0001-7261-9871
  • Олена Іванівна Глотова Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0009-0003-0151-2438

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.5

Ключові слова:

самоставлення, підлітковий вік, гендерні особливості, самооцінка, саморегуляція, Я-концепція

Анотація

У статті розглянуто актуальні проблеми формування самоставлення особистості в підлітковому віці, що є критично важливим етапом для становлення ідентичності та психологічного благополуччя. Акцентується увага на викликах сучасного соціокультурного середовища, зокрема впливі медіа та високих соціальних вимог, що можуть деформувати самосвідомість підлітків. Метою дослідження став усебічний аналіз психологічних особливостей самоставлення у вибірці із 62 підлітків віком 11–14 років. Використано комплекс психодіагностичних методик, який спрямований на вивчення когнітивного, емоційно-ціннісного та конативного компонентів самоставлення, зокрема, методика «Хто Я?» (адаптація М. Кун, Т. Макпартленд), опитувальник В. Століна, С. Пантилєєва, шкала самооцінки Розенберга та інші. Отримані результати виявили суттєві гендерні відмінності: хлопчики схильні до самоідентифікації через соціальні ролі та досягнення, демонструючи вищі показники самокерівництва, тоді як дівчатка більше орієнтовані на внутрішній світ, емоції та міжособистісні стосунки, що часто супроводжується підвищеною самокритикою. Також у дівчаток зафіксовано значний розрив між реальним та ідеальним «Я». Для обох статей характерний високий рівень домагань та середній рівень саморегуляції, що є рушійною силою розвитку. Висновки підкреслюють необхідність диференційованої психолого-педагогічної підтримки, яка враховуватиме індивідуальні та гендерні особливості для формування адекватної самооцінки та ефективних стратегій саморегуляції. У статті наведено практичні рекомендації для педагогів і батьків, спрямовані на створення сприятливого освітнього середовища, розвиток самосвідомості та навичок саморегуляції в підлітків.

Посилання

Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи: монографія. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2016. 340 с.

Гірчук О. В., Подкопаєва Ю. В. Умови формування та трансформації самоставлення у дітей і підлітків. Психологія: реальність і перспективи: збірник наукових праць РДГУ. 2019. Вип. 12. С. 184–189.

Дмитріюк Н., Кордунова Н. Самоставлення як психологічний компонент особистісного розвитку сучасного підлітка. Проблеми сучасної психології. 2019. Вип. 45. С. 148–151. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.128-151

Кідалова К. С. Психологічні особливості самоставлення особистості: аналіз концепцій та підходів. Ukrainian psychological journal, № 2(8). 2018. С. 48–58.

Яранська Ю. С. Психологічні особливості формування позитивного самоставлення у підлітковому віці. Теорія та практика сучасної науки. 2021. № 12 (78). С. 123–187.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-16

Номер

Розділ

Статті