ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОФІЛАКТИКИ НОМОФОБІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-2-4Ключові слова:
адикції, кіберадикція, ґаджети, підлітковий та юнацький вік, фабінг, номофобія, технофобії, цифрові технології, кіберпростір, профілактика та психокорекція технологічних адикцій, смартфон, мобільний телефон.Анотація
У сучасному світі стрімкого розвитку кібертехнологій смартфони та мобільні пристрої стали невід’ємною частиною повсякденного життя. Вони виконують безліч функцій, таких як комунікація, розваги, робота та навчання, що робить їх практично незамінними у сучасному повсякденному житті. Проте, разом з їх широким поширенням виникають нові психологічні проблеми та розлади, серед яких номофобія – вид нехімічної залежності, який трактується, як психічно-поведінковий розлад, що виражається в нав’язливому чи компульсивному бажанні постійно бути на зв’язку (перебувати в режимі on-line, розмовляти по телефону, що викликає страх до втрати інтернет-зв’язку). Це призводить до змін емоційного стану й спричиняє негативні зміни в когнітивній, поведінковій та афективній сферах особистості. Метою даної роботи була систематизація наукових надбань щодо загальних підходів профілактики цього фобічного розладу. Нами було проаналізовано причини виникнення номофобії, основні прояви, а також можливі наслідки для психічного, психологічного та фізичного здоров’я індивідуума. Основна увага приділяється розробці та впровадженню ефективних методів профілактики, які можуть знизити ризик розвитку номофобії серед молодого покоління. У роботі було підкреслено, що одним з ключових аспектів профілактики номофобії є комплексний підхід, який включає: психоедукацію як серед молодого покоління так і серед дорослих; навчання навичкам самоконтролю та саморегуляції, які допомагають зменшити залежність від мобільних пристроїв; психокорекцію, як індивідуальну так і групову; підтримку родини та соціального оточення; альтернативні активності (фізичні вправи, хобі, заняття мистецтвом чи інші форми дозвілля, які сприяють розвитку соціальних навичок та поліпшенню загального самопочуття) тощо. У роботі підкреслюється необхідність залучення до профілактики номофобії не лише батьків, вчителів, психологів та соціальних працівників, а і гостру проблему розробки програм профілактики на регіональному та державному рівні.
Посилання
Аймедов К. В., Асєєва Ю. О., Черевко М. О. Нехімічні залежності: сучасні тенденції. Медична психологія. 2017. Т. 12. № 1 (45). С. 13‒19.
Асєєва Ю. О. Проблемні питання психокорекції та профілактики кібер-адикцій у молодого покоління. Challenges of medical science and education: an experience of EU countries and practical introduction in Ukraine: Collective monograph. Riga: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2020. P. 26‒44. DOI: https://doi.org/10.30525/ 978-9934-588-64-8-2
Гурова О. В. Психолого-педагогічна профілактика фабінгу засобами інформальної медіаосвіти. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали II Всеукраїнської наукової електронної конференції (м. Київ, 22 жовтня 2019 р.). Київ, 2019. С. 76‒78.
Камінська О., Стежко Ю., Глєбова Л. Психолінгвістика віртуальної комунікації в контексті взаємодії від соціальної мережі. Психолінгвістика. 2019. Вип. 25 (1). С. 147‒164. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2019_25_1_9.
Концепція впровадження медіа-освіти в Україні. Схвалено постановою Президії Національної академії педагогічних наук України 20 травня 2010 року, протокол № 1-7/6-150. Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/11048/2010-09-29-kontseptsiya-vprovadzhennyamediaosviti-v-ukraini/
Коропатник М. М. Медійна та інформаційна грамотність – одна із важливих компетентностей, які має формувати нова українська школа: виклики інформаційного суспільства наукові записки НДУ ім. М Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2017. № 3. C. 99‒106
Мироненко Г. В. Час віртуального життя: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ : Імекс-ЛТД. 2015. 134 с.
Ожеван М. А., Гнатюк С. Л., Ісакова Т. О. Інформаційні технології як фактор суспільних перетворень в Україні : зб. аналіт. доп. / за заг. ред. Д. В. Дубова. Київ : НІСД, 2011. 96 с.
Червінська І. Б. Медіадидактика початкової школи : концепція та методичні вказівки. Івано-Франківськ : ПНУ, 2019. 72 с.
Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність: підручник для вчителів / перекл. з англ. С. Дьома ; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. Київ : Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017. 319 с.
Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A., & Singh, A. NOMOPHOBIA: NO MObile PHone PhoBIA. Journal of family medicine and primary care. 2019. № 8 (4). Р. 1297‒1300. https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_71_19
Block J.J. Issues for DSM-V: Internet-addiction. Am. J. Psychiatry. 2018. Vol. 165. № 3. P. 306‒307.
Bragazzi N., Giovanni Del Puente A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management. 2014. № 7. Р. 155‒160. DOI:10.2147/PRBM.S41386 URL: https://www.researchgate.net/ publication/262786113_A_
proposal_for_including_nomophobia_in_the_new_DSM-V
Derevensky J.L., Hayman V. & Lynette Gilbeau. Behavioral Addictions. Pediatric Clinics of North America. 2019. № 66 (6). Р. 1163‒1182. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.08.008
Griffiths M.D., Kuss J., King D.L. Video game addiction: Past, present and future. Current Psychiatry Reviews. 2017. Vol. 8. № 4. P. 308‒318.
Nikhita, C. S., Jadhav, P. R., & Ajinkya, S. A. Prevalence of Mobile Phone Dependence in Secondary School Adolescents. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR. 2015. Vol. 9 (11). VC06-VC09. DOI: https://doi.org/10.7860/JCDR/2015/14396.6803
Spear King A.L., Guedes E., Neto J.P., Guimaraes F., & Nardi A.E. Nomophobia: Clinical and Demographic Profile of Social Network Excessive Users. Journal of Addiction Research & Therapy. 2017. Vol. 08 (04). DOI: https://doi.org/10.4172/2155-6105.1000339
Yildirim, C. & Correia, A. Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior. 2015. Vol. 49. Р. 130‒137. URL: https://www.psytoolkit.org/survey-library/nmp-q.html