GENERAL ASPECTS OF NOMOPHOBIA PREVENTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-2-4Keywords:
addictions, cyberaddiction, gadgets, adolescence and youth, phubbing, nomophobia, technophobia, digital technologies, cyberspace, prevention and psychocorrection of technological addictions, smartphone, mobile phone.Abstract
In today’s world of rapid development of cyber technologies, smartphones and mobile devices have become an integral part of everyday life. They perform many functions, such as communication, entertainment, work and study, which makes them practically indispensable in modern day-to-day life. However, along with their widespread distribution, new psychological problems and disorders arise, among which nomophobia is a type of non-chemical addiction, which is interpreted as a mental and behavioral disorder, which is expressed in an obsessive or compulsive desire to be constantly in touch (to be in the mode on-line, talking on the phone, which causes fear of losing Internet connection). This leads to changes in the emotional state and causes negative changes in the cognitive, behavioral and affective spheres of the individual. The purpose of this work was the systematization of scientific assets regarding general approaches to the prevention of this phobic disorder. We analyzed the causes of nomophobia, the main manifestations, as well as possible consequences for the mental, psychological and physical health of the individual. The main focus is on the development and implementation of effective prevention methods that can reduce the risk of developing nomophobia among the younger generation. The work emphasized that one of the key aspects of prevention of nomophobia is a comprehensive approach, which includes: psychoeducation among both the young generation and adults; teaching self-control and self-regulation skills that help reduce dependence on mobile devices; psychocorrection, both individual and group; family and social support; alternative activities (exercise, hobbies, art or other forms of leisure that contribute to the development of social skills and improvement of general well-being), etc. The work emphasizes the need to involve not only parents, teachers, psychologists and social workers in the prevention of nomophobia, but also the acute problem of developing prevention programs at the regional and state level.
References
Аймедов К. В., Асєєва Ю. О., Черевко М. О. Нехімічні залежності: сучасні тенденції. Медична психологія. 2017. Т. 12. № 1 (45). С. 13‒19.
Асєєва Ю. О. Проблемні питання психокорекції та профілактики кібер-адикцій у молодого покоління. Challenges of medical science and education: an experience of EU countries and practical introduction in Ukraine: Collective monograph. Riga: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2020. P. 26‒44. DOI: https://doi.org/10.30525/ 978-9934-588-64-8-2
Гурова О. В. Психолого-педагогічна профілактика фабінгу засобами інформальної медіаосвіти. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали II Всеукраїнської наукової електронної конференції (м. Київ, 22 жовтня 2019 р.). Київ, 2019. С. 76‒78.
Камінська О., Стежко Ю., Глєбова Л. Психолінгвістика віртуальної комунікації в контексті взаємодії від соціальної мережі. Психолінгвістика. 2019. Вип. 25 (1). С. 147‒164. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2019_25_1_9.
Концепція впровадження медіа-освіти в Україні. Схвалено постановою Президії Національної академії педагогічних наук України 20 травня 2010 року, протокол № 1-7/6-150. Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/11048/2010-09-29-kontseptsiya-vprovadzhennyamediaosviti-v-ukraini/
Коропатник М. М. Медійна та інформаційна грамотність – одна із важливих компетентностей, які має формувати нова українська школа: виклики інформаційного суспільства наукові записки НДУ ім. М Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2017. № 3. C. 99‒106
Мироненко Г. В. Час віртуального життя: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ : Імекс-ЛТД. 2015. 134 с.
Ожеван М. А., Гнатюк С. Л., Ісакова Т. О. Інформаційні технології як фактор суспільних перетворень в Україні : зб. аналіт. доп. / за заг. ред. Д. В. Дубова. Київ : НІСД, 2011. 96 с.
Червінська І. Б. Медіадидактика початкової школи : концепція та методичні вказівки. Івано-Франківськ : ПНУ, 2019. 72 с.
Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність: підручник для вчителів / перекл. з англ. С. Дьома ; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. Київ : Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017. 319 с.
Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A., & Singh, A. NOMOPHOBIA: NO MObile PHone PhoBIA. Journal of family medicine and primary care. 2019. № 8 (4). Р. 1297‒1300. https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_71_19
Block J.J. Issues for DSM-V: Internet-addiction. Am. J. Psychiatry. 2018. Vol. 165. № 3. P. 306‒307.
Bragazzi N., Giovanni Del Puente A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management. 2014. № 7. Р. 155‒160. DOI:10.2147/PRBM.S41386 URL: https://www.researchgate.net/ publication/262786113_A_
proposal_for_including_nomophobia_in_the_new_DSM-V
Derevensky J.L., Hayman V. & Lynette Gilbeau. Behavioral Addictions. Pediatric Clinics of North America. 2019. № 66 (6). Р. 1163‒1182. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.08.008
Griffiths M.D., Kuss J., King D.L. Video game addiction: Past, present and future. Current Psychiatry Reviews. 2017. Vol. 8. № 4. P. 308‒318.
Nikhita, C. S., Jadhav, P. R., & Ajinkya, S. A. Prevalence of Mobile Phone Dependence in Secondary School Adolescents. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR. 2015. Vol. 9 (11). VC06-VC09. DOI: https://doi.org/10.7860/JCDR/2015/14396.6803
Spear King A.L., Guedes E., Neto J.P., Guimaraes F., & Nardi A.E. Nomophobia: Clinical and Demographic Profile of Social Network Excessive Users. Journal of Addiction Research & Therapy. 2017. Vol. 08 (04). DOI: https://doi.org/10.4172/2155-6105.1000339
Yildirim, C. & Correia, A. Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior. 2015. Vol. 49. Р. 130‒137. URL: https://www.psytoolkit.org/survey-library/nmp-q.html