ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ ЗА ДОПОМОГОЮ КАЗКОТЕРАПІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-2-8Ключові слова:
казкотерапія, казкова історія, комунікативні навички, психологічна підтримка, взаємодія, психотерапевтичні технології.Анотація
У статті представлено методи формування комунікативних навичок у дітей за допомогою казкотерапії. Охарактеризовано метод казкотерапії як метод психотерапії, що використовує казки для допомоги дітям в розв’язанні внутрішніх конфліктів та розвитку особистості і є ефективним інструментом для розвитку уяви, творчого мислення та комунікативних навичок у дітей. Акцентовано увагу на психотерапевтичних можливостях казки: зміни сприйняття дитиною навколишнього світу, адаптація до нових життєвих обставин, подолання стресового стану, формування емоційного інтелекту, формування комунікативних навичок, міжособистісних відносин. Виокремлено теоретико-методичні, загальнокультурно-педагогічні, психологічні аспекти казкотерапії як інтегративної технології. Презентовано методичні рекомендації використання казкотерапії для розвитку комунікативних навичок дітей під час війни в Україні. Наголошено на нових можливостях сучасних технологій для використання казкотерапії у розвитку комунікативних навичок у дітей, таких як інтерактивні платформи, мобільні додатки та мультимедійні ресурси. Основною метою статті є розкриття особливостей формування комунікативних навичок у дітей за допомогою методів казкотерапії; визначення особливостей сприйняття дітьми психотерапевтичних казок для розвитку навичок соціальної взаємодії. В статті використано теоретичний підхід для аналізу, порівняння та узагальнення наукової літератури з теми дослідження та емпіричний підхід, що включав аналіз методики використання казкотерапії для розвитку комунікативних навичок дітей. Проаналізовано дослідження зарубіжних та українських науковців щодо використання казкотерапії у психотерапевтичній, корекційно- розвивальній, відновлювальній практиці практичних психологів. Обґрунтовано, що казкотерапія сприяє розвитку емоційної грамотності, вчить дітей розпізнавати і називати свої емоції, а також розуміти почуття інших. Це є важливим аспектом емоційного інтелекту, який допомагає дітям краще взаємодіяти з однолітками і дорослими, будувати здорові міжособистісні стосунки і ефективно вирішувати конфлікти.
Посилання
Ruban, L., Leshchenko, M., Oliinyk, I., Petrovsky, M., & Sandyha, L. Fairy tale therapy for children of war. Amazonia Investiga. 2023. № 12 (68). Р. 78–84. https://doi.org/10.34069/AI/2023.68.08.7
Myrto Patagia Bakaraki, Theofanis Dourbois & Alexandra Kosiva. Therapeutic and developmental benefits of fairy tales in early childhood: A mini-review. Brazilian Journal of Science. 2024. № 3 (8). Р. 19–23.
Kuciapiński, Marek Jan. The therapeutic and educational properties of fairytale therapy in the early stages of children’s development. Pedagogika Rodziny. 2014. № 4.2. Р. 77–93.
Akhmetova Aigula, Yerzhanova Feruzab, Abisheva Onalc, Garber Alenad, Komekova Sandugashe, Koralasbek Aktotyf, Mukazhanova Rysty. Preparing Future Teachers and Psychologists to Use Integrative Fairy Tale Therapy Techniques. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 2024. № 10 (1). Р. 1–13.
Марценюк М.О., Фельцан І.М. Терапевтичні казки та казкові історії в корекційно-розвивальній роботі з дітьми та підлітками. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Гуманітарні і суспільні науки. 2015. № 19 (14). С. 57–66
Зайцева А.І. Емоційна стійкість через психотерапевтичні казки. 2021. URL: https://is.gd/sfWsiW
Дубчак М. А. Підбір методів казкотерапії для подолання тривожності дітей старшого дошкільного віку. Сучасне дошкілля: актуальні проблеми, педагогічні пошуки, здобутки : зб. матеріалів Регіональної науково-практичної Інтернет-конференції студентів, молодих науковців, педагогів-практиків. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2023. С. 51–54.
Бальбуза О.М. Роль психотерапевтичних казок у мовленнєвому розвитку дітей. 2019.
Замелюк М. І., Міліщук С. О. Казкотерапія як психологічний метод у роботі з дітьми дошкільного віку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 63. Т. 1. С. 41–44.
Орленко І. М. Психокорекційна програма «Поруч» для дітей молодшого шкільного віку, спрямована на зміцнення психологічної стійкості та розвиток навичок саморегуляції під час воєнних дій. Одеса : КЗВО «ОАНО», 2024. 38 с.
Бальбуза О. М., Орленко І. М., Асєєва Ю. О. Визначення особливостей комунікації дошкільників із порушеннями мовлення. Габітус: Науковий журнал. 2023. Вип. 50. С. 52–58.