КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ ВОЛЬОВОЇ СФЕРИ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-2-9Ключові слова:
сила волі, вольова сфера, здобувачі вищої освіти, корекція, засади програм корекції.Анотація
У статті було окреслено методологічні проблеми психології волі. Наведено огляд емпіричних підтверджень прагматичної цінності теорії динамічної сили волі у двох напрямках: 1) динаміка взаємовпливу волі та емоцій; 2) динаміка взаємовпливу волі та толерантності до дистресу. Встановлені чинники впливу на динаміку сили волі (фактори вразливості), що є важливими для організації корекційних програм: 1) емоційний стан; 2) нетолерантність до дистресу; 3) відчуття низької суб’єктивної сили волі; 4) зв’язок з часом через процеси підкріплення. Були виокремлені аспекти розвитку вольової сфери. 1. Здатність до самоконтролю (саморегуляція). 2. Самодисципліна як прояв вольового зусилля. 3. Здатність до визначення мети та її досягнення. Здатність до прийняття рішень означена як складова здатності досягнення мети, що через процеси евристичного прийняття рішень формується досвідом їх наслідків у грі, учбовій та професійній діяльності, соціальних взаєминах. Були обґрунтовані засади складання корекційних програм для здобувачів вищої освіти, частково окреслена специфіка вузьких корекційних програм в залежності від галузі знань, спеціальності, курсу. Наведені етапи організації дослідження за процедурою формуючого експерименту впливу окремо розробленої корекційної програми вольової поведінки для здобувачів в першій рік навчання в ЗВО. Діагностика рівня розвитку вольової сфери до та після проведення корекційних занять була проведена з використанням методик: «Визначення рівня розвитку вольових якостей», «Оцінка розвитку вольових якостей», «Дослідження вольової саморегуляції» (О. В. Звєрков та Е. В. Ейдман). За результатами дослідження був зроблений висновок, що за допомогою корекційної програми та систематичного тренування відбулося значне підвищення рівня розвитку вольової сфери у здобувачів ВО першого курсу.
Посилання
Kugelmann R. Willpower. Theory & Psychology. 2013. Vol. 23 (4). Р. 479–498.
Coren D. Willpower and Well-Being. Thought: A Journal of Philosophy. 2023. Vol. 11 (2). 2022. Р. 114–121.
Inzlicht M., Friese M. Willpower is overrated. The Behavioral and brain sciences. 2021. Vol. 44. Р. 42.
Nilufar Yu. Differences in students’ volitional regulation and willpower according to educational directions. Frontline Social Sciences and History Journal. 2023. Vol. 03. Р. 87-95.
Veilleux J., Skinner K., & Baker D., & Chamberlain K. Perceived momentary willpower fluctuates with affect and predicts subsequent distress intolerance. Cornell University: PsyArXiv. 2020. 57 p.
Carver C., Johnson S. Impulsive reactivity to emotion and vulnerability to psychopathology. American Psychologist. 2018. Vol. 73 (9). Р. 1067–1078.
Kelley N., Finley A., Schmeichel B. Aftereffects of self-control: The reward responsivity hypothesis. Cognitive, Affective & Behavioral Neuroscience. 2019. Vol. 19. Р. 600–618.
Sperry S., Lynam D., Kwapil T. The convergence and divergence of impulsivity facets in daily life. Journal of Personality. 2018. Vol. 86 (5). Р. 841–852.
Baumeister R., Tice D., Vohs K. The strength model of self-regulation: Conclusions from the second decade of willpower research. Perspectives on Psychological Science. 2018. Vol. 13 (2). Р. 141–145.
Veilleux J., Hill M., Skinner K., Pollert G, Baker D., Spero K. The dynamics of persisting through distress: Development of a momentary distress intolerance scale using ecological momentary assessment. Psychological Assessment. 2018. Vol. 30 (11). Р. 1468–1478.
Veilleux J., Pollert G., Zielinski M., Shaver J., Hill M. Behavioral assessment of the negative emotion aspect of distress tolerance: Tolerance to emotional images. APA. Assessment. 2019. Vol. 26 (3). Р. 386–403.
Мельничук І. В. Формування вольових якостей майбутніх фахівців соціальної роботи в процесі навчання. Соціальна робота. 2019. Вип. 1 (19). С. 57–64.
Кузьменко І. В. Формування вольової регуляції пізнавальної діяльності студентів-педагогів у процесі вивчення психологічних дисциплін. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018. Т. 7. № 2. С. 81–91.
Андріяш М. Особливості волі та вольових якостей в юнацькому віці. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020. № 1. С. 95–105.
Лисечко М. Психологічні механізми взаємозв’язку емоційно-вольової саморегуляції та рольової компетентності студентів. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету Серія: Психологічні науки. 2021. Вип. 2. 2021. С. 77–90.
Abbasianchavari A., Moritz A. The impact of role models on entrepreneurial intentions and behavior: a review of the literature. Management Review Quarterly. 2021. Vol. 71. P. 1–40.
Харахайчук А. Значення фізичних вправ у формуванні вольових якостей здобувачів освіти на уроках фізичної культури. Перспективи та інновації науки. 2023. № 10 (28). С. 461–471.
Бурлака І., Лукачина А. Виховання засобами тенісу вольових якостей у студентів ЗВО неспортивного профілю. Реабілітаційні та фізкультурно-рекреаційні аспекти розвитку людини (Rehabilitation & recreation). 2022. № 3. С. 141–148.
Чурікова-Кушнір О.Д., Софроній З.В. Детермінанти формування вольових якостей у майбутнього хорового диригента. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2020. № 94 (1). С. 265–276.