ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПІДТРИМКИ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-1.1Ключові слова:
ментальне здоров’я, емоційна стійкість, соціальна компетентність, життєва спрямованість, психологічна підтримка, психотерапія, Трилисник ментального здоров’яАнотація
Ментальне здоров’я – невід’ємна та багатовимірна складова загального благополуччя, що визначає здатність особистості до адаптації, гармонійної взаємодії та досягнення цілей. В умовах глобальних викликів, стрімких соціальних змін та зростання стресу, збереження ментального здоров’я є безпрецедентно актуальним. Стаття присвячена глибокому теоретичному аналізу психологічних засад підтримки ментального здоров’я, зосереджуючись на ключових компонентах, що формують психологічну стійкість та загальне благополуччя в умовах невизначеності. В основу дослідження покладено авторську концепцію – модель «Трилисник ментального здоров’я» (ТМЗ). Трилисник метафорично відображає динамічну взаємодію трьох ключових вимірів (листків): емоційної стійкості, соціальної компетентності та життєвої спрямованості.Ці взаємопов’язані елементи відіграють вирішальну роль у забезпеченні психологічної гармонії та розвитку.Детально розглядається внесок українських та зарубіжних науковців у вивчення цих компонентів та їхній комплексний вплив на ментальне здоров’я та якість життя. Особлива увага приділена аналізу наявних досліджень, проведених в умовах війни в Україні, та їх інтеграції у контекст підтримки населення, що дозволяє виявити гострі проблеми та потенційні шляхи їх вирішення. Кінцева мета статті – створення міцного теоретичного підґрунтя для майбутнього емпіричного дослідження ефективності та прогностичної цінності моделі ТМЗ з використанням спеціально розробленого тесту «Трилисник ментального здоров’я». Результати статті, разом із висновками та перспективами подальших наукових пошуків, відкривають принципово нові можливості для інноваційного розвитку психологічної практики та цілеспрямованої розробки ефективних стратегій допомоги, адаптованих до сучасних викликів.
Посилання
ВООЗ. (2020). Психічне здоров’я підлітків. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health.
UNICEF. (2022). Психічне здоров’я та психосоціальна підтримка дітей і підлітків в Україні. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/20416/file/Mental-health-and-psychosocial-support-for-children-and-adolescents-in-Ukraine-2022.pdf.
Кейс К. Л. М. (2002). Шкала позитивного ментального здоров’я (PMH-scale): оцінка психічного благополуччя. New York : Free Press.
Martindale C. (2021). Creativity, consciousness, and cortical arousal: A theoretical update. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 15(3), с. 269–278.
Бортов А.С. (2025). Розвиток креативності як фактор підвищення психологічної стійкості особистості. Збірник матеріалів. Одеса : ПНПУ. с. 46-49.
Дієнер Е., Селігман М. (2002). Психологія щастя: Стратегії досягнення емоційного благополуччя. London : Routledge.
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), c. 513.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1). С. 405–432.
Csikszentmihalyi M. (2020). Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi. Vol. 1. Springer.
Ріфф К. (1989). Шкала психологічного благополуччя. New York: Psychological Health.
Snyder C. R. (2020). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 31(2). С. 141–151.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Кічук А.В. Особистісні особливості психоемоційного здоров’я студентів : монографія. Ізмаїл : СМІЛ, 2020. 268 с.
ВООЗ. (2025). Three years of war: rising demand for mental health support, trauma care and rehabilitation. Geneva : WHO.
Міжнародна організація з міграції (2024). Звіт «Mental Health in Ukraine: Displacement, Vulnerabilities and Support». Geneva : IOM.
Psychological well-being and mental health of Ukrainian students during the full-scale Russian invasion. (2023). Mental Health in Global Context Journal, 1(2). С. 107–120.
Національна академія педагогічних наук України. (2023). Психологічний стан студентської молоді в умовах війни. Київ : НАПН України.
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. (2023). Психологічна допомога населенню в умовах війни: Збірник матеріалів. Київ : НАПН України.
American Psychological Association. (2023). Stress in America™ 2022: Coping with change.