THE PSYCHOLOGICAL FOUNDATIONS OF SUPPORTING MENTAL HEALTH IN INDIVIDUALS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-1.1Keywords:
mental health, emotional resilience, social competence, life orientation, psychological support, psychotherapy, Three-Leaf Clover of Mental HealthAbstract
Mental health is an indispensable and multidimensional component of overall well-being, determining an individual’s ability to adapt, interact harmoniously, and achieve goals. In the context of global challenges, rapid social changes, and increasing stress, preserving mental health is unprecedentedly relevant.The article is dedicated to an in-depth theoretical analysis of the psychological foundations of mental health support, focusing on key components that form psychological resilience and overall well-being in conditions of uncertainty.The research is based on the author’s concept – the "Three-Leaf Clover of Mental Health" (TLC) model. The Three-Leaf Clover metaphorically reflects the dynamic interaction of three key dimensions (leaves): emotional resilience, social competence, and life orientation. These interconnected elements play a crucial role in ensuring psychological harmony and development. The contribution of Ukrainian and foreign scientists to the study of these components and their complex influence on mental health and quality of life is examined in detail. Particular attention is given to the analysis of existing research conducted in the context of the full-scale war in Ukraine and their integration into the context of population support, which allows for the identification of acute problems and potential solutions. The ultimate goal of the article is to create a solid theoretical foundation for future empirical research on the effectiveness and predictive value of the TLC model using a specially designed "Three-Leaf Clover of Mental Health" test.The results of the article, along with its conclusions and prospects for further scientific inquiry, open up fundamentally new opportunities for the innovative development of psychological practice and the purposeful development of effective aid strategies adapted to modern challenges.
References
ВООЗ. (2020). Психічне здоров’я підлітків. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health.
UNICEF. (2022). Психічне здоров’я та психосоціальна підтримка дітей і підлітків в Україні. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/20416/file/Mental-health-and-psychosocial-support-for-children-and-adolescents-in-Ukraine-2022.pdf.
Кейс К. Л. М. (2002). Шкала позитивного ментального здоров’я (PMH-scale): оцінка психічного благополуччя. New York : Free Press.
Martindale C. (2021). Creativity, consciousness, and cortical arousal: A theoretical update. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 15(3), с. 269–278.
Бортов А.С. (2025). Розвиток креативності як фактор підвищення психологічної стійкості особистості. Збірник матеріалів. Одеса : ПНПУ. с. 46-49.
Дієнер Е., Селігман М. (2002). Психологія щастя: Стратегії досягнення емоційного благополуччя. London : Routledge.
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), c. 513.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1). С. 405–432.
Csikszentmihalyi M. (2020). Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi. Vol. 1. Springer.
Ріфф К. (1989). Шкала психологічного благополуччя. New York: Psychological Health.
Snyder C. R. (2020). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 31(2). С. 141–151.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Кічук А.В. Особистісні особливості психоемоційного здоров’я студентів : монографія. Ізмаїл : СМІЛ, 2020. 268 с.
ВООЗ. (2025). Three years of war: rising demand for mental health support, trauma care and rehabilitation. Geneva : WHO.
Міжнародна організація з міграції (2024). Звіт «Mental Health in Ukraine: Displacement, Vulnerabilities and Support». Geneva : IOM.
Psychological well-being and mental health of Ukrainian students during the full-scale Russian invasion. (2023). Mental Health in Global Context Journal, 1(2). С. 107–120.
Національна академія педагогічних наук України. (2023). Психологічний стан студентської молоді в умовах війни. Київ : НАПН України.
Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. (2023). Психологічна допомога населенню в умовах війни: Збірник матеріалів. Київ : НАПН України.
American Psychological Association. (2023). Stress in America™ 2022: Coping with change.