ОСОБЛИВОСТІ РЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ ДОШКІЛЬНЯТ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ТРУДНОЩАМИ 2–3 РІВНІВ ПІДТРИМКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-1-8Ключові слова:
діти з порушенням інтелектуального розвитку, емоційна сфера, дошкільний вік, регуляція поведінки, стрес.Анотація
У статті розглядається питання необхідності дослідження особистісної саморегуляції в дітей із порушеннями інтелектуального розвитку. Ситуація в країні сприяє збільшенню травматичних стресів, які можуть мати серйозні наслідки для дітей із порушеннями психофізичного розвитку. Ці події порушують базове відчуття безпеки особистості дитини та можуть призвести до розвитку різних психічних проблем. Травматичний стрес може викликати травматичний стресовий синдром (ТСС) або посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), які характеризуються різними симптомами, такими як повторні спогади про травматичну подію, проблеми зі сном, харчові розлади, депресія тощо. У дітей із порушеннями психофізичного розвитку ці симптоми можуть бути особливо вираженими та можуть потребувати специфічної та індивідуалізованої підтримки. Крім того, травматичні стреси можуть сприяти розвитку інших невротичних і психічних розладів, таких як тривожність, депресія, різноманітні фобії тощо. Ці розлади можуть значно ускладнити життя дитини й вимагати комплексного підходу до їх корекції та підтримки. Однією з важливих характеристик особистості дитини з порушенням інтелектуального розвитку є незрілість її емоційної сфери. Тому важливо вчасно виявляти та вирішувати проблеми, пов’язані з травматичним стресом, у дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Саморегуляція вважається ключовою якістю особистості й важливим фактором гармонійних міжособистісних відносин у дітей із такими порушеннями як самих із собою, так і з оточуючим світом. Саморегуляція сприяє подоланню різноманітних перешкод, що заважають повноцінному включенню дитини в реальне життя, а також дозволяє розкрити її психологічний потенціал.
Посилання
Березка С.В. Модель психокорекції поведінкових розладів дітей з порушеннями інтелекту. Актуальні питання
корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 11. С. 5–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2018_11_3
Березка С.В. Особливості гіперактивної поведінки дітей із порушенням інтелекту. Теорія і практика сучасної психології.
№ 1. С. 122–126.
Воронюк Д.В. Розвиток соціальної компетентності старших дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку :
кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра / Д.В. Воронюк, науковий керівник В.В. Кобильченко. Суми :
СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2021. 62 с.
Михальська С.А. Готовність дітей дошкільного віку до взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами. Актуальні
проблеми психології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / гол. ред. С.Д. Максименко. Харків :
КЦ ФОП Іванової М.А., 2019. Т. IV. Психологія розвитку дошкільника. Вип. 15. С. 118–135.
Михальська С.А., Піроженко Т.О., Хартман О.Ю. Готовність суб'єктів освітнього процесу в дошкільному закладі до
міжособистісного спілкування в умовах інклюзивної освіти. Освіта ХХІ століття: реалії, виклики, тенденції розвитку :
колективна монографія / наук. ред. проф. Цвєткова Ганна. Hameln : InterGING, 2020. С. 100–124.
Утьосов Я.A. Змістові основи соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання
корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 11. С. 290–296. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2018_11_29
Barnes M.A., Clemens N.H., Fall A.-M., Roberts G., Klein A., Starkey P., McCandliss B., Zucker T., Flynn K. Cognitive
predictors of difficulties in math and reading in pre-kindergarten children at high risk for learning disabilities. Journal of Educational
Psychology. 2020. Vol. 112 (4). Р. 685–700. URL: https://doi.org/10.1037/edu0000404
Landis T.D., Garcia A.M., Hart K.C., Graziano P.A. Differentiating Symptoms of ADHD in Preschoolers: The
Role of Emotion Regulation and Executive Function. Journal of Attention Disorders. 2021. Vol. 25 (9). Р. 1260–1271.
URL: https://doi.org/10.1177/1087054719896858
Tse A.C.Y. Brief Report: Impact of a Physical Exercise Intervention on Emotion Regulation and Behavioral Functioning
in Children with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord 50. 2020. Р. 4191–4198. URL: https://doi.org/10.1007/
s10803-020-04418-2