FEATURES OF THE REGULATION OF THE BEHAVIOR OF PRESCHOOL CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES 2–3 LEVELS OF SUPPORT
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-1-8Keywords:
сhildren with impaired intellectual development, emotional sphere, child behavior, stress, mental functions.Abstract
The article examines the need to research personal self-regulation in children with intellectual disabilities. The situation in the country contributes to the increase of traumatic stress, which can have serious consequences for children with psychophysical development disorders. These events disrupt the child’s basic sense of security and can lead to the development of various mental problems. Traumatic stress can cause traumatic stress syndrome (TSD) or post-traumatic stress disorder (PTSD), which are characterized by a variety of symptoms such as recurring memories of the traumatic event, hyperactivity, depression, and more. In children with disorders of psychophysical development, these symptoms may be particularly pronounced and may require specific and individualized support. In addition, traumatic stress can contribute to the development of other neurotic and mental disorders, such as anxiety, depression, various phobias, etc. These disorders can greatly complicate a child’s life and require a comprehensive approach to their correction and support. One of the important characteristics of the personality of a child with a violation of intellectual development is the immaturity of his emotional sphere. Therefore, it is important to identify and solve problems related to traumatic stress in children with psychophysical developmental disorders. Self-regulation is considered a key personality quality and an important factor in harmonious interpersonal relations in children with such disorders, both with themselves and with the surrounding world. Self-regulation helps to overcome various obstacles that prevent a child’s full inclusion in real life, and also allows to reveal his psychological potential.
References
Березка С.В. Модель психокорекції поведінкових розладів дітей з порушеннями інтелекту. Актуальні питання
корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 11. С. 5–13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2018_11_3
Березка С.В. Особливості гіперактивної поведінки дітей із порушенням інтелекту. Теорія і практика сучасної психології.
№ 1. С. 122–126.
Воронюк Д.В. Розвиток соціальної компетентності старших дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку :
кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра / Д.В. Воронюк, науковий керівник В.В. Кобильченко. Суми :
СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2021. 62 с.
Михальська С.А. Готовність дітей дошкільного віку до взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами. Актуальні
проблеми психології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / гол. ред. С.Д. Максименко. Харків :
КЦ ФОП Іванової М.А., 2019. Т. IV. Психологія розвитку дошкільника. Вип. 15. С. 118–135.
Михальська С.А., Піроженко Т.О., Хартман О.Ю. Готовність суб'єктів освітнього процесу в дошкільному закладі до
міжособистісного спілкування в умовах інклюзивної освіти. Освіта ХХІ століття: реалії, виклики, тенденції розвитку :
колективна монографія / наук. ред. проф. Цвєткова Ганна. Hameln : InterGING, 2020. С. 100–124.
Утьосов Я.A. Змістові основи соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання
корекційної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 11. С. 290–296. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2018_11_29
Barnes M.A., Clemens N.H., Fall A.-M., Roberts G., Klein A., Starkey P., McCandliss B., Zucker T., Flynn K. Cognitive
predictors of difficulties in math and reading in pre-kindergarten children at high risk for learning disabilities. Journal of Educational
Psychology. 2020. Vol. 112 (4). Р. 685–700. URL: https://doi.org/10.1037/edu0000404
Landis T.D., Garcia A.M., Hart K.C., Graziano P.A. Differentiating Symptoms of ADHD in Preschoolers: The
Role of Emotion Regulation and Executive Function. Journal of Attention Disorders. 2021. Vol. 25 (9). Р. 1260–1271.
URL: https://doi.org/10.1177/1087054719896858
Tse A.C.Y. Brief Report: Impact of a Physical Exercise Intervention on Emotion Regulation and Behavioral Functioning
in Children with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord 50. 2020. Р. 4191–4198. URL: https://doi.org/10.1007/
s10803-020-04418-2