ОСОБЛИВОСТІ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-4-6Ключові слова:
ментальне здоров’я, технології електронного навчання, екстремальні умови, студенти, адаптаціяАнотація
Стрімке зростання кількості студентів, які скаржаться на проблеми з психічним здоров’ям, потребує з’ясування причин цього явища й розробки методів профілактики. У роботі планували надати характеристику змінам ментального здоров’я студентів закладу вищої освіти за тривалого навчання в екстремальних умовах воєнного стану. Дослідження проведені на базі медичного факультету Волинського національного університету імені Лесі Українки за інформованої згоди студентів. Під час анонімного опитування діагностували стан психічного здоров’я, сприйняття стигматизації та проблеми, що впливають на психічне здоров’я студентів; визначали задоволеність електронним навчанням. Встановлено, що до початку навчання в університеті порушення ментального здоров’я різного характеру й виразності відмічали 20,4% студентів, після початку – 39,4% опитаних студентів. 74,5% студентів свідчили, що початок військових дій спричинив погіршення їх ментального здоров’я. Проблеми з порушеннями ментального здоров’я готові були обговорити з викладачами 22,5% студентів, зі своїми рідними та друзями – 83,9%. Більшість студентів отримали підтримку після обговорення своїх проблем. Статистично значущих змін зазнавала структура факторів, які впливають на ментальне здоров’я студентів, за два роки спостереження. Менший вплив мали переживання про здатність впоратися з навчальним навантаженням. Зросла кількість студентів, які відмічали негативний вплив на ментальне здоров’я фінансових труднощів і проблем у соціальному житті, самотності. Після початку військових дій у студентів збільшилася кількість панічних атак, зріс рівень тривожності. Технології електронного навчання різною мірою допомагали подолати погіршення емоційного стану в 45,6% випадків. Під час навчання в екстремальних умовах, за оцінками студентів, їх власний рівень використання таких технологій електронного навчання підвищився в 57% випадків. При цьому рівень задоволеності онлайн-навчанням становив у середньому 7,28 бала з 10. За перебігу навчального процесу в екстремальних умовах (воєнний стан) відбувається поступова адаптація студентів до запровадження і збільшення інтенсивності застосування електронних технологій навчання. Воєнний стан істотно впливав на самооцінку студентами власного психічного здоров’я. Важливим для зменшення виразності емоційних порушень під час навчання в екстремальних умовах є ефективна організація навчального процесу із залученням технологій електронного навчання.
Посилання
Supporting students with their mental health. A Taylor & Francis White Paper. Taylor & Francis Group, LLC. 2019. 26 p.
Liverpool S., Moinuddin M., Aithal S., Owen M., Bracegirdle K., Caravotta M., Walker R., Murphy C., Karkou V. Mental health and wellbeing of further and higher education students returning to face-to-face learning after COVID-19 restrictions. PLoS One. 2023. № 18 (1). e0280689. DOI: 10.1371/journal.pone.0280689.
Korda M., Shulhai A., Shevchuk O., Shulhai O., Shulhai A.M. Psychological well-being and academic performance of Ukrainian medical students under the burden of war: a cross-sectional study. Front Public Health. 2025. № 12. Р. 1457026. DOI: 10.3389/fpubh.2024.1457026.
Rahman M.A., Kohli T. Mental health analysis of international students using machine learning techniques. PLoS One. 2024. № 19 (6). e0304132. DOI: 10.1371/journal.pone.0304132.
Brown J.S.L. Student mental health: some answers and more questions. Journal of Mental Health. 2018. № 27 (3). P. 193–196. https://doi.org/10.1080/09638237.2018.1470319.
Bantjes J., Hunt X., Stein D.J. Public Health Approaches to Promoting University Students’ Mental Health: A Global Perspective. Curr Psychiatry Rep. 2022. № 24. P. 809–818. https://doi.org/10.1007/s11920-022-01387-4.
Nair B., Otaki F. Promoting University Students’ Mental Health: A Systematic Literature Review Introducing the 4M-Model of Individual-Level Interventions. Front Public Health. 2021. № 25 (9). Р. 699030. DOI: 10.3389/fpubh.2021.699030.
McIntyre J.C., Worsley J., Corcoran R., Harrison Woods P., Bentall R. P. Academic and non-academic predictors of student psychological distress: the role of social identity and loneliness. Journal of Mental Health. 2018. № 27 (3). Р. 230–239. https://doi.org/10.1080/09638237.2018.1437608.
Storrie K., Ahern K., Tuckett A. A systematic review: Students with mental health problems–A growing problem. International Journal of Nursing Practice. 2010. № 16. Р. 1–6. https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2009.01813.x.
Bayrak F., Tıbı M.H., Altun A. Development of online course satisfaction scale. Turkish Online Journal of Distance Education. 2020. № 21 (4). Р. 110–123. DOI: 10.17718/tojde.803378.