СІМ’Я ТА ІНКЛЮЗІЯ: ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ГАРМОНІЙНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-1.4Ключові слова:
сім’я, діти з особливими потребами, інклюзія, нейротиповість, інклюзивна освіта, соціальна адаптація, психологічна підтримка, інтеграція, психологічний супровід, особистісний потенціал дитиниАнотація
У статті розглядається підготовка фахівців-психологів для роботи в умовах інклюзивної освіти, важливість якої зростає в сучасній педагогічній системі України. Автор підкреслює гуманістичний характер професії психолога, яка сприяє розвитку соціальних і духовних цінностей, а також емпатійного сприйняття в процесі надання психологічної підтримки. Проаналізовано нормативно-правову базу, зокрема Концепцію «Нової української школи», що забезпечує розвиток інклюзивного середовища. Огляд наукових праць вітчизняних (О. Краснова, А. Колупаєва) і зарубіжних дослідників (Дж. Л. Грінберг, Р. М. Херрман) висвітлює різні аспекти психологічного супроводу дітей з особливими потребами, але проблема підготовки психологів для роботи в інклюзивних класах залишається недостатньо дослідженою.Зазначено необхідність розвитку теоретичних знань та практичних навичок у психологів для ефективного супроводу дітей з особливими потребами в інклюзивних умовах, а також роботи з родинами. Психологічна підтримка родини є ключовим елементом у соціалізації дитини, оскільки сприяє зменшенню стресу та створенню емоційно стабільного середовища вдома. Важливим є також адаптування навчальних методик до індивідуальних особливостей учнів, сприяючи розвитку їхніх соціальних та емоційних навичок.Акцентовано увагу на важливості емоційної чутливості та співпереживання для психологів, оскільки такі якості допомагають дітям адаптуватися в інклюзивному середовищі. Особлива роль належить діяльності Центру психосоціальної та інклюзивно-ресурсної допомоги Ізмаїльського державного гуманітарного університету, який підтримує інклюзивні практики та сім’ї дітей з особливими освітніми потребами. Стаття підкреслює необхідність інтеграції психолого-педагогічних знань для забезпечення успішної соціалізації дітей в інклюзивних класах.
Посилання
Zhasulan, K., Akbota, A., Aziya, Z., Kazhimukhanovich, K. N., Salikbayevna, Z. M., & Aigul, S. (2022). Psychological support for children with special educational needs in an inclusive education. Cypriot Journal of Educational Science, 17(4), 1024–1031.
Балахонова О. В. Проблеми інклюзивної освіти в Україні. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : монографія. Вінниця, 2016. С. 62–74.
Гуріна З. В. Психологічний супровід адаптації дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній школі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки. 2015. Вип. 128. С. 81–84.
Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи : монографія. Київ : САММІТ-книга, 2008. 270 с.
Ставицький О. О. Психологія гандикапізму : монографія. Рівне : Принт Хаус. 2011. 342 с.
Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі та соціальному середовищі : навч. посібник. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2009. 308 с.
Ілляшенко Т. Д. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому навчальному закладі. Психолог. 2009. № 10. С. 104–108 c.