ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Марія Вікторівна Савченкова Державна установа "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" https://orcid.org/0009-0007-1904-7713

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-1.5

Ключові слова:

soft skills, м’які навички, професійна підготовка, інтерактивні технології навчання, проєктна діяльність, когнітивні компетенції, критичне мислення, емоційний інтелект, кооперація, адаптивність, професійна мобільність, комунікація, групові завдання, освітній процес, навчальні методики, компетентнісний підхід, моделювання професійних ситуацій, самоорганізація, стратегічне мислення, міжособистісна взаємодія

Анотація

У сучасному світі, що характеризується стрімкими соціально-економічними змінами, глобалізацією та цифровізацією, виникає необхідність переглянути традиційні підходи до професійної підготовки фахівців. В умовах, коли технологічний прогрес зумовлює швидке застарівання жорстких (hard skills) технічних компетенцій, особливого значення набуває розвиток м’яких навичок (soft skills), які забезпечують адаптивність, комунікаційну гнучкість, критичне мислення, емоційний інтелект і здатність ефективно взаємодіяти в професійному середовищі. Сучасні дослідження підтверджують, що попит на спеціалістів із високим рівнем soft skills невпинно зростає. Саме ці навички відіграють ключову роль у забезпеченні конкурентоспроможності фахівців, їх здатності до професійної мобільності та кар’єрного зростання. Європейські освітні стандарти, міжнародні програми розвитку людського капіталу та стратегії корпоративного управління акцентують на необхідності інтеграції soft skills в освітній процес, що зумовлює необхідність дослідження ефективних методів їх формування.Водночас у науковому дискурсі залишається низка невирішених питань, пов’язаних із методологією розвитку м’яких навичок, визначенням сутності, систематизацією структурних компонентів та механізмів оцінювання рівня сформованості. Недостатня розробленість концептуальних засад інтеграції soft skills у професійну освіту потребує подальших міждисциплінарних досліджень та впровадження новітніх педагогічних технологій. Актуальність статті зумовлена необхідністю теоретично обґрунтувати та практично впровадити сучасні методи формування soft skills у студентів з метою підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно адаптуватися до викликів сучасного ринку праці. Використання проєктної діяльності, інтерактивних технологій, групових завдань та моделювання професійних ситуацій є перспективним напрямом, що сприяє підвищенню рівня підготовки майбутніх спеціалістів.

Посилання

Шестакова С. Використання інтерактивних методів навчання для формування Soft skills у студентів юридичного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : зб. наук. праць. 2020. № 2 (96). С. 224–233.

Діденко Ж. Формування м’яких навичок («Soft skills») на заняттях англійської мови в майбутніх менеджерів в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Том 2. Вип. 35. С. 266–271.

Коваль К. О. Розвиток «Soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167.

Волинець К. І. Підготовка майбутнього педагога нової генерації в контексті ініціатив давоського форуму з питань освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Сер. Психологія. Педагогіка : зб. наук. праць. 2021. № 36 (2). С. 74–79

Муравйова І. О. Soft skills у сучасних реаліях української освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Т. 1. Вип. 32. С. 108–112

Бучинська Т. В. Формування універсальних компетентностей людини в умовах інклюзивного розвитку світового господарства : дис. … канд. економ. наук : 08.00.02. Тернопіль, 2018. 255 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Номер

Розділ

Статті