ПСИХОЕДУКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДТРИМКИ БАТЬКІВ У РОБОТІ ДИТЯЧОГО ПСИХОЛОГА
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-2.15Ключові слова:
психоедукація, батьківська зустріч, психоедукація в роботі дитячого психологаАнотація
У статті розглядається значення психоедукаційного підходу для створення сприятливих умов у сімейному середовищі, яке підтримує емоційний і психологічний розвиток дитини. Психоедукація стає важливим інструментом не лише для просвітницької діяльності психолога, але й для побудови партнерських відносин між фахівцем та батьками, заснованих на довірі та взаємопідтримці. Такий підхід допомагає дорослим краще розуміти потреби дитини, адекватно реагувати на її поведінкові прояви, особливо в умовах стресу, конфліктів чи адаптації до нових життєвих умов. Відзначено, що незалежно від типу батьків, які звертаються до психолога (турботливі, закриті, претензійні, травмовані), усі вони мають спільну мету – допомогти дитині відчути себе краще та навчитися з нею взаємодіяти. За допомогою психоедукації психолог допомагає батькам розуміти механізми розвитку дітей, їхні емоційні потреби та труднощі, з якими вони можуть зіткнутися. Це стає особливо актуальним у контексті соціальних викликів, як-от війна, яка підвищує рівень стресу в родинах і потребує спеціалізованої психологічної підтримки для запобігання розвитку психосоматичних та емоційних проблем. Проаналізовано низку практичних етапів у здійсненні психоедукаційної роботи з батьками, а саме: налагодження довіри, нормалізацію потреби в підтримці, пояснення стану дитини, визначення меж конфіденційності та діагностики, а також надання ресурсів і рекомендацій для батьків. Зокрема, за допомогою психоедукаційних зустрічей батьки отримують розширену інформацію про механізми поведінки дитини, дізнаються про способи реагування на емоційні прояви та краще розуміють процеси, що відбуваються з їхніми дітьми. Визначення напрямів психоедукації як інструменту підтримки батьків у роботі дитячого психолога виявило її значущість для формування позитивного, турботливого й ефективного середовища для дітей. Психоедукаційні заходи дають змогу не лише підвищити обізнаність батьків про особливості розвитку, емоційних потреб і психологічних викликів дитини, але й покращують навички батьків у підтримці її благополуччя та розвитку. Такий підхід допомагає батькам знижувати власну тривожність, підвищувати їхню психологічну стійкість і стимулює розвиток відповідального, адекватного реагування на поведінкові й емоційні прояви дитини.
Посилання
Миколайчук М. Культура психічного здоров’я молоді як стратегічна проблема сучасного суспільства. Наукові конференції. 2013. Випуск 9. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/2654.
Коробка Л. М. Соціально-психологічні технології протидії стигматизації та підтримки стигматизовуваних осіб. Проблеми політичної психології : збірник наукових праць. 2022. Випуск 11 (25). С. 67–84.
Борисова О. О. Психоедукаційні моделі в процесі психореабілітації учасників бойових дій: поняття та функції, приклад. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2023. Випуск 3. С. 7–12.
Сухіна І. Психоедукація батьків дітей з особливими освітніми потребами в умовах війни як напрям роботи психолога. Особлива дитина: навчання і виховання. 2023. № 3 (111). С. 7–31.
Бульченко Д. В., Тодорова І. С. Підготовка майбутнього психолога до застосування психоедукації. Габітус. 2024. Випуск 60. С. 50–54.
Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій / авт. кол. ; заг. ред. В. Панок, І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 144 с.
Fusco M. How to Talk to Parents about Psychoeducational Assessments. Linden Global Learning. 2024. URL: https://www.linden-education.com/post/how-to-talk-to-parents-about-psychoeducational-assessments.
Berge J.M, Law D.D, Johnson J., Wells M.G. Effectiveness of a Psychoeducational Parenting Group on Child, Parent and Family Behavior: A Pilot Study in a Family Practice Clinic with an Underserved Population. Fam Syst Health. 2013. Vol. 28 (3). P. 224–235.
Галян О., Борисенко З. Психологічні аспекти супроводу батьків дітей з особливими освітніми потребами. Теорія і практика сучасної психології. 2019. Т. 2, № 2. С. 44–49.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.