ЗАСТОСУВАННЯ ІДІОГРАФІЧНОГО ПІДХОДУ ДО ЕКСПРЕС-ПСИХОТЕРАПІЇ ЕМОЦІЙНИХ ТА ПОВЕДІНКОВИХ РОЗЛАДІВ У ДІТЕЙ (МЕТОД КЕЙСІВ)

Автор(и)

  • Ганна Борисівна Соколова Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-9913-1814
  • Ірина Миколаївна Орленко Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-6322-0217

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.27

Ключові слова:

дитяча патопсихологія, експрес-психотерапія, ідіографічний підхід, номотетичний підхід, метод кейсів, емоційні розлади, поведінкові розлади.

Анотація

У статті надано теоретичний аналіз та емпіричне підтвердження актуальності застосування ідіографічного підходу в дитячій патопсихології, що орієнтований на вивчення і терапевтичне супроводження унікального психічного функціонування конкретної дитини, з урахуванням її індивідуального життєвого досвіду, контексту середовища та особистісної історії. Особливу цінність в умовах інтенсивного психотерапевтичного супроводу має метод кейсів, коли важливо за короткий термін досягти стійких змін у функціонуванні дитини. Індивідуалізація втручання на основі кейс-аналізу дозволяє підвищити ефективність експрес-психотерапії, зменшуючи ризики рецидивів та підсилюючи внутрішні адаптаційні ресурси дитини. Констатовано, що застосування ідіографічного підходу в експрес-психотерапії емоційних і поведінкових розладів у дітей сприяє переходу від стандартного до гнучкого, персоніфікованого підходу в дитячій психотерапевтичній практиці. Розроблений експрес-психотерапевтичний підхід був здебільшого спрямований на опрацювання моторно- поведінкової та емоційної сфер дитини, тоді як когнітивний компонент мав другорядне значення. Зазначено, що психотерапевтична робота з дітьми має свою специфіку. У багатьох випадках її доцільно розглядати як особливу форму психотерапевтичної педагогіки, оскільки вона реалізується у форматі освітнього процесу, проте виконується фахівцем-психотерапевтом.

Посилання

Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л., Піскун В. М. Основи дитячої патопсихології: Київ : Перун, 2019. 464 с.

Мілютіна К. Л., Максимова Н. Ю., Піскун В. М. Патопсихологія підліткового віку. К. : Главник, 2008, 55 с.

Мушкевич М. І. Психопрофілактична робота при уродженій і набутій патології. Актуальні питання супроводу дітей з особливими потребами: медичні, психологічні, педагогічні аспекти. Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції з циклу «Сучасні підходи інтеграції та соціалізації дітей з особливими потребами». Луцьк, 2006. С.11–15.

Орленко І. М. Передшкільна підготовка дитини старшого дошкільного віку з розладами аутистичного спектру. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2024. № 25. С. 189–202.

Соколова Г. Б., Орленко І. М. Особливості аутоагресивної поведінки у підлітків з розладами аутистичного спектру та шизофренією. Перспективи та інновації науки. Серія: Психологія. 2025. Вип. 4 (50). С. 1727–1739.

Шкарлатюк К. І. Патопсихологія. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 32 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-16

Номер

Розділ

Статті