SELF-CONTROL, SELF-POSSESSION, SELF‑ESTEEM AS A BASIS FOR LEADERSHIP OF FUTURE EDUCATORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.1

Keywords:

leadership, leadership position, future educators, self-regulation, behavioral self-control, selfpossession, self-esteem

Abstract

The article explores the relationship emotional, cognitive, and volitional control of behavior, personal, eventrelated, and existential self-possession and self-esteem, which are key resources for a leader’s self-regulation, with manifestations of transformational and transactional leadership of future educators. The results of an empirical study of the manifestations of leadership position of future educators studying at Н. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University showed a positive impact of emotional, cognitive and volitional control, event- related self- possession, as well as self-esteem associated with the effectiveness of actions and appearance on all indicators of transformational leadership (influence, ability to inspire, intellectual stimulation, individual approach) and motivation. It was also confirmed that there are positive correlations between self-esteem, associated with the success of social relationships and existential self-possession with such indicators of future specialists’ transformational leadership as: the ability to influence, inspire, and intellectually stimulate students. Comparison of mean values for the studied self-regulation indicators confirmed the presence of statistically significant differences in groups of future teachers with a developed and undeveloped leadership position in terms of emotional, cognitive and volitional control of behavior, event-related self-possession and self-esteem, determined by the effectiveness of actions and appearance. According to the results of factor analysis, the first factor “Acceptance of uncertainty, self- possession and selfcontrol of behavior” (4,302; 25,3 %) and the third factor “Self-esteem due to appearance and successful interaction with others” (2,402; 14,1 %) were identified in the psychological structure of the personality of “leaders”, which confirm the significance of the studied indicators of personality self-regulation for the formation of leadership position in the education system. The obtained results will contribute to improving the work program for forming a sustainable leadership position of future educators.

References

Кузнєцов М. А., Кабусь Н. Д. Прояв лідерських особливостей особистості майбутніх освітян у контексті їхньої готовності до ризику. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія», 2024. Вип. 9(43). С. 590–603. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-9(43)-590-603

Бойчук Ю., Кузнєцов М., Татієвська М., Корольов І. Специфіка прояву симптоматики ПТСР в особистісному вимірі життя і діяльності військовослужбовців і цивільних осіб під час війни. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 2024. Вип. 72. С. 55–87.

Бойчук Ю. Д., Мірошниченко О. М. Роль психологічної підготовки науково-педагогічних працівників ЗВО до запобігання надзвичайних ситуацій в умовах воєнного стану. Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, реагування та ліквідація їх наслідків: матеріали круглого столу (м. Черкаси, 28 лютого 2025 р.). Черкаси : НУЦЗУ, 2025. С. 27–29.

Мельничук Т., Лук’янчук В. Копінг-стратегії як чинник стресостійкості військових і цивільних в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2025. № 35(2), 7–15. https://doi.org/10.31108/2.2025.2.35.1

Кузнєцов М. А., Героєва А. В. (2024). Ступінь сформованості академічної саморегуляції у студентів залежно від їхньої сили волі та завзятості. Modern research in science and education: the 5 th Internat. scient. and pract. conf. (January 11–13, 2024) BoScience Publisher, Chicago, USA, 2024. Р. 631–636.

Olefir V., Bosniuk V. Kuznietsov M., Kasiianenko D. Factor Structure of Subjective Well-Being Among Ukrainians. Revista de Educacion. Vol. 408, Is. 5, Part.1, 2025, Р. 154–167. https://doi.org/10.59671/XQXd0

Bass B. M., Avolio B. J. Multifactor Leadership Questionnaire Leader Form (5X-Short). Mind Garden, 2025. https://doi.org/10.1037/t03624-000

Жолінська О. О. Предиктори академічної прокрастинації у студентів. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю 053 Психологія. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2024. 59 с.

Кабусь Н. Д.. Психологічні детермінанти становлення лідерської позиції майбутніх освітян. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю 053 Психологія. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2024, 191 с.

Heatherton T. F., Polivy J. Development and validation of a scale for measuring state self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 1991. Vol. 60(6), Р. 895–910. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.6.895

Tangney J., Baumeister R., Boone A. High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 2004. № 72, рр. 271–324. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x

Фоменко К. І., Кузнєцова М. М. Саморегуляція навчально-професійної діяльності у оптимістичних та песимістичних студентів: монографія. Харків : Діса Плюс, 2019. 328 с.

Малихіна О. А. Теоретичне обґрунтування моделі формування самоповаги в студентському віці. Психологічний часопис, 2020. № 3(6). C. 144–153. https://doi.org/10.31108/1.2020.6.3.14

Кабусь Н. Д., Кузнєцов М. А. Психологічні аспекти лідерства в освіті. Scientific achievements of contemporary society: Proceedings of IV International Scientific and Practical Conference (November 7–9, 2024). London, United Kingdom. Cognum Publishing House, 2024. Р. 518–523.

Published

2025-10-16

Issue

Section

Статті