САМОКОНТРОЛЬ, САМОВЛАДАННЯ ТА САМОПОВАГА ЯК ПІДҐРУНТЯ ЛІДЕРСТВА МАЙБУТНІХ ОСВІТЯН
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.1Ключові слова:
лідерство, лідерська позиція, майбутні освітяни, саморегуляція, самоконтроль поведінки, самовладання, самоповагаАнотація
У статті досліджується взаємозв’язок між емоційним, когнітивним та вольовим контролем поведінки, екзистенційним, особистісним, подієвим самовладанням та самоповагою, які є ключовими ресурсами саморегуляції лідера, з проявами трансформаційного й транзакційного лідерства майбутніх фахівців освітньої галузі. Результати емпіричного дослідження проявів лідерської позиції майбутніх освітян, що навчаються в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди, засвідчили позитивний вплив емоційного, когнітивного й вольового контролю, подієвого самовладання, а також самоповаги, пов’язаної з ефективністю дій та зовнішністю на прояви трансформаційного лідерства (вплив, вміння надихати, інтелектуальна стимуляція, індивідуальний підхід) і мотивацію. Виявлено наявність позитивних кореляційних зв’язків самоповаги, пов’язаною з успішністю соціальних відносин та екзистенційного самовладання з такими показниками трансформаційного лідерства майбутніх фахівців, як здатність впливати, надихати й інтелектуально стимулювати здобувачів освіти. Порівняння середніх значень за досліджуваними показниками саморегуляції підтвердило наявність статистично значущих відмінностей у групах майбутніх педагогів з розвиненою і нерозвиненою лідерською позицією за показниками емоційного, когнітивного та вольового контролю поведінки, подієвого самовладання й самоповаги, зумовленої ефективністю дій і зовнішністю. За результатами факторного аналізу визначено перший «Прийняття невизначеності, самовладання та самоконтроль поведінки» (4,302; 25,3 %) і третій фактори «Самоповага, зумовлена зовнішністю й успішною взаємодією з іншими» (2,402; 14,1 %) у психологічній структурі особистості «лідерів», що доводить значущість досліджуваних показників саморегуляції особистості для формування лідерської позиції в системі освіти. Отримані результати сприятимуть удосконаленню програми роботи з формування стійкої лідерської позиції майбутніх освітян.
Посилання
Кузнєцов М. А., Кабусь Н. Д. Прояв лідерських особливостей особистості майбутніх освітян у контексті їхньої готовності до ризику. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія», 2024. Вип. 9(43). С. 590–603. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-9(43)-590-603
Бойчук Ю., Кузнєцов М., Татієвська М., Корольов І. Специфіка прояву симптоматики ПТСР в особистісному вимірі життя і діяльності військовослужбовців і цивільних осіб під час війни. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 2024. Вип. 72. С. 55–87.
Бойчук Ю. Д., Мірошниченко О. М. Роль психологічної підготовки науково-педагогічних працівників ЗВО до запобігання надзвичайних ситуацій в умовах воєнного стану. Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, реагування та ліквідація їх наслідків: матеріали круглого столу (м. Черкаси, 28 лютого 2025 р.). Черкаси : НУЦЗУ, 2025. С. 27–29.
Мельничук Т., Лук’янчук В. Копінг-стратегії як чинник стресостійкості військових і цивільних в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2025. № 35(2), 7–15. https://doi.org/10.31108/2.2025.2.35.1
Кузнєцов М. А., Героєва А. В. (2024). Ступінь сформованості академічної саморегуляції у студентів залежно від їхньої сили волі та завзятості. Modern research in science and education: the 5 th Internat. scient. and pract. conf. (January 11–13, 2024) BoScience Publisher, Chicago, USA, 2024. Р. 631–636.
Olefir V., Bosniuk V. Kuznietsov M., Kasiianenko D. Factor Structure of Subjective Well-Being Among Ukrainians. Revista de Educacion. Vol. 408, Is. 5, Part.1, 2025, Р. 154–167. https://doi.org/10.59671/XQXd0
Bass B. M., Avolio B. J. Multifactor Leadership Questionnaire Leader Form (5X-Short). Mind Garden, 2025. https://doi.org/10.1037/t03624-000
Жолінська О. О. Предиктори академічної прокрастинації у студентів. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю 053 Психологія. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2024. 59 с.
Кабусь Н. Д.. Психологічні детермінанти становлення лідерської позиції майбутніх освітян. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю 053 Психологія. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2024, 191 с.
Heatherton T. F., Polivy J. Development and validation of a scale for measuring state self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 1991. Vol. 60(6), Р. 895–910. https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.6.895
Tangney J., Baumeister R., Boone A. High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 2004. № 72, рр. 271–324. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
Фоменко К. І., Кузнєцова М. М. Саморегуляція навчально-професійної діяльності у оптимістичних та песимістичних студентів: монографія. Харків : Діса Плюс, 2019. 328 с.
Малихіна О. А. Теоретичне обґрунтування моделі формування самоповаги в студентському віці. Психологічний часопис, 2020. № 3(6). C. 144–153. https://doi.org/10.31108/1.2020.6.3.14
Кабусь Н. Д., Кузнєцов М. А. Психологічні аспекти лідерства в освіті. Scientific achievements of contemporary society: Proceedings of IV International Scientific and Practical Conference (November 7–9, 2024). London, United Kingdom. Cognum Publishing House, 2024. Р. 518–523.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.