READINESS AND PSYCHOLOGICAL WELL-BEING OF STUDENTS IN FIGHTING AGAINST ECOLOGICAL AND EPIDEMIC THREATS: PROTECTION METHODS IN WAR CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.10

Keywords:

methodical complex, psychological readiness, well-being, negative states, environmental, epidemic threats, war conditions

Abstract

In war conditions, the need for methodological support for the psychological readiness and well-being of student youth to counteract environmental and epidemic threats has increased. The purpose of the article is to publish a methodological complex for ensuring the psychological readiness of student youth to confidently counteract environmental and epidemic threats in the context of strengthening the emotional component of their psychological well-being (hereinafter WB) in war conditions. Materials and methods: 1) verbal, body-oriented and respiratory psychotechnologies for ensuring readiness and WB; 2) Screening questionnaire for the readiness of student youth to counter these threats; 3) Line of confidence in countering them. The main targets for ensuring the psychological readiness of young people are identified as negative states that arise in young people in conditions of military threats. The methodological complex has been is based on the paradoxical intention method of V. Frankl. For the transformation of negative states into positive ones has been used the mechanism of paradoxical reaction. Two main tasks of practical classes have been identified: 1) participants’ acquisition of the ability to transform negative states into positive ones, emotional stabilization of the acquired states; 2) strengthening confidence in these positive states. To determine the levels of readiness and confidence have been developed the Screening Questionnaire for Readiness and a Line of Confidence in it. Methodical recommendations have been formulated for the facilitator to ensure the effectiveness of practical classes. The methodological complex will contribute to ensuring the readiness and WB of student youth to counteract environmental and epidemic threats in conditions of war.

References

Карамушка Л., Тиченко М. Психологічна готовність працівників сфери креативних індустрій до здійснення професійної кар’єри: зміст, структура, методики дослідження. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2020. № 3(27). С. 85–102. DOI: 10.31108/2.2022.3.27.9

Кокун О. М., Мороз В. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С. Формування психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до виконання завдань за призначенням під час бойового злагодження : метод. посіб. Київ : 7БЦ, 2021. 170 с.

Духневич В. М., та ін. Готовність до надзвичайної ситуації: виміри конструктивності : практичний посібник ; за заг. ред. В. М. Духневича; НАПН України, ІСПП. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2023. 395 с.

Сердюк Л. З., Данилюк І. В., Турбан В. В., Пенькова О. І., Володарська Н. Д. та ін. Самодетермінація психологічного благополуччя особистості: монографія. Київ – Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021. 236 с. URL: http://psychology-naes-ua.institute/userfiles/files/Serdjuk_1.pdf

Савченко О. В., Лавриненко Д. Г. Короткий багатовимірний опитувальник процвітання «Perma-Профайлер»: адаптація методики та її психометричні властивості. Психологія особистості. Габітус. 2023. Вип. 52. С. 167–178. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/52-2023/29.pdf

Butler J., Kern M.L. The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing. 2016. Vol. 6, № 3. P. 1–48. DOI: 10.5502/ijw.v6i3.526.

Лазоренко Б., Безлюдна В. Скринінг самооцінки студентською молоддю готовності до протидії екологічним та епідемічним загрозам в аспекті їхнього психологічного добробуту в умовах війни. Забезпечення конструктивної поведінки населення в умовах екстремального стресу: матеріали круглого столу (27 березня 2025 року, м. Київ). Київ : Талком, 2025. С. 74–77. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745259/

Лазоренко Б. П. Парадоксальна інтенція в опануванні особистістю негативних емоційних станів: дистанційний психологічний супровід. Досвід переживання пандемії COVID-19: дистанційні психологічні дослідження, дистанційна психологічна підтримка: матер. онлайн-семінарів 23 квітня 2020 р. Київ : ІСПП НАПН України, 2020. С. 56–60.

Лазоренко Б. П. Самодопомога при негативних емоційних станах. Навчально-практичний центр психологічних інновацій ІСПП НАПН України. 31.03.2020. URL: https://www.facebook.com/watch/?v=212139913441124

Лазоренко Б. П., Дворник М. С. Застосування методики парадоксальної інтенції в опануванні негативних посттравматичних станів учасників бойових дій, волонтерів, вимушено переміщених осіб. Центр психологічних інновацій ІСПП НАПН України, 2023. URL: https://youtu.be/WgBRWOP5KgI

Лазоренко Б. П. Тілесно зорієнтовані та дихальні технології опанування особистістю стресових станів в умовах надзвичайної ситуації. Горизонти посттравматичного особистісного життєтворення: збірник тез доповідей третього Всеукраїнського науково-практичного семінару. Київ : ІСПП НАПН України, 2020. С. 58–62.

Published

2025-10-16

Issue

Section

Статті