ГОТОВНІСТЬ ТА ПСИХОЛОГІЧНИЙ ДОБРОБУТ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ У ПРОТИДІЇ ЕКОЛОГІЧНИМ ТА ЕПІДЕМІЧНИМ ЗАГРОЗАМ: МЕТОДИКА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.10Ключові слова:
методичний комплекс, психологічна готовність, добробут, негативні стани, екологічні, епідемічні загрози, умови війниАнотація
В умовах війни зросла необхідність методичного забезпечення психологічного готовності та добробуту студентської молоді протидіяти екологічним та епідемічним загрозам. Метою статі є оприлюднення методичного комплексу забезпечення її психологічної готовності впевнено протидіяти екологічним та епідемічним загрозам у контексті зміцнення емоційного компонента їхнього психологічного добробуту (далі – ПД) в умовах війни. Матеріали та методи: 1) вербальні, тілесно зорієнтовані й дихальні психотехнології забезпечення готовності та ПД; 2) скринінговий запитальник готовності студентської молоді протидії цим загрозам; 3) лінійка впевненості протидії їм. Основними мішенями забезпечення психологічної готовності молоді визначено негативні стани, які виникають у молоді в умовах воєнних загроз. На базі методики парадоксальної інтенції В. Франкла розроблено методичний комплекс. Як основний його компонент установлено механізм парадоксальної реакції щодо трансформації негативних станів у позитивні. Виокремлено два основні завдання практичних занять: 1) набуття учасниками вміння трансформації негативних станів у позитивні, емоційної стабілізації набутих станів; 2) зміцнення впевненості щодо цих позитивних станів. Для з’ясування рівнів готовності й упевненості розроблено Скринінговий запитальник готовності і Лінійку впевненості щодо неї. Сформульовано методичні рекомендації ведучому-фасилітатору щодо забезпечення ефективності практичних занять. Методичний комплекс сприятиме забезпеченню готовності та ПД студентської молоді протидіяти екологічним й епідемічним загрозам в умовах війни.
Посилання
Карамушка Л., Тиченко М. Психологічна готовність працівників сфери креативних індустрій до здійснення професійної кар’єри: зміст, структура, методики дослідження. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2020. № 3(27). С. 85–102. DOI: 10.31108/2.2022.3.27.9
Кокун О. М., Мороз В. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С. Формування психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до виконання завдань за призначенням під час бойового злагодження : метод. посіб. Київ : 7БЦ, 2021. 170 с.
Духневич В. М., та ін. Готовність до надзвичайної ситуації: виміри конструктивності : практичний посібник ; за заг. ред. В. М. Духневича; НАПН України, ІСПП. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2023. 395 с.
Сердюк Л. З., Данилюк І. В., Турбан В. В., Пенькова О. І., Володарська Н. Д. та ін. Самодетермінація психологічного благополуччя особистості: монографія. Київ – Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021. 236 с. URL: http://psychology-naes-ua.institute/userfiles/files/Serdjuk_1.pdf
Савченко О. В., Лавриненко Д. Г. Короткий багатовимірний опитувальник процвітання «Perma-Профайлер»: адаптація методики та її психометричні властивості. Психологія особистості. Габітус. 2023. Вип. 52. С. 167–178. URL: http://habitus.od.ua/journals/2023/52-2023/29.pdf
Butler J., Kern M.L. The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing. 2016. Vol. 6, № 3. P. 1–48. DOI: 10.5502/ijw.v6i3.526.
Лазоренко Б., Безлюдна В. Скринінг самооцінки студентською молоддю готовності до протидії екологічним та епідемічним загрозам в аспекті їхнього психологічного добробуту в умовах війни. Забезпечення конструктивної поведінки населення в умовах екстремального стресу: матеріали круглого столу (27 березня 2025 року, м. Київ). Київ : Талком, 2025. С. 74–77. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745259/
Лазоренко Б. П. Парадоксальна інтенція в опануванні особистістю негативних емоційних станів: дистанційний психологічний супровід. Досвід переживання пандемії COVID-19: дистанційні психологічні дослідження, дистанційна психологічна підтримка: матер. онлайн-семінарів 23 квітня 2020 р. Київ : ІСПП НАПН України, 2020. С. 56–60.
Лазоренко Б. П. Самодопомога при негативних емоційних станах. Навчально-практичний центр психологічних інновацій ІСПП НАПН України. 31.03.2020. URL: https://www.facebook.com/watch/?v=212139913441124
Лазоренко Б. П., Дворник М. С. Застосування методики парадоксальної інтенції в опануванні негативних посттравматичних станів учасників бойових дій, волонтерів, вимушено переміщених осіб. Центр психологічних інновацій ІСПП НАПН України, 2023. URL: https://youtu.be/WgBRWOP5KgI
Лазоренко Б. П. Тілесно зорієнтовані та дихальні технології опанування особистістю стресових станів в умовах надзвичайної ситуації. Горизонти посттравматичного особистісного життєтворення: збірник тез доповідей третього Всеукраїнського науково-практичного семінару. Київ : ІСПП НАПН України, 2020. С. 58–62.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



