PSYCHOLOGICAL STRATEGIES FOR INTEGRATED CONFLICT AND STRESS MANAGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.11

Keywords:

conflict, stressful situations, integrated management, psychological strategies, stress resistance, psychocorrection, communicative competence

Abstract

The article highlights the theoretical and methodological foundations of the development of psychological strategies for integrated influence on conflict processes and stress states, emphasizing the need for their comprehensive application to increase the adaptive capabilities of the individual and group systems. The integrative approach is considered as a synthesis of cognitive-behavioral therapy, positive psychology, Gestalt therapy, a systemic approach, crisis counseling, body-oriented and art therapeutic techniques. It is emphasized that multi-component strategies contribute not only to reducing the level of conflict and stress reactions, but also to harmonizing personal development, developing stress resistance, social competence and communicative flexibility. Attention is focused on the importance of preventive diagnostics of conflict-generating factors, predicting conflict dynamics and developing psychocorrectional and training programs for the constructive transformation of contradictions. Conflict management is presented as a regulated process that involves the identification, prevention and correction of destructive interactions, and its effectiveness depends on the use of individualized psychotechnologies of emotional self-regulation and the development of reflexivity. Stressful states are analyzed as a key factor in the disorganization of cognitive, emotional and behavioral patterns, which justifies the need for cognitive-behavioral and bodyoriented interventions to restore emotional balance. The feasibility of implementing psychoeducational programs for the development of stress resistance, self-regulation, emotional intelligence and reflective abilities is substantiated. The importance of developing skills for constructive conflict resolution in stressful conditions as the basis for effective professional and personal functioning is emphasized. The results obtained are of practical importance for specialists in the field of psychological counseling, psychotherapy, HR management, education and crisis intervention.

References

Дуткевич Т. В. Конфліктологія з основами психології управління: Навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 456 с.

Управління конфліктами : навч. посіб.. Г. В. Жаворонкова, О. М. Скібіцький, Т. В. Сівашенко, О. І. Туз. Київ : Кондор, 2010. 172 с.

Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Салівон Н. Б. Когнітивно-поведінкова терапія в подоланні постстресових станів у сучасних жінок. Габітус. 2023. Випуск 54. С. 159–163.

Психологія конфлікту: Навчально-методичний посібник для підготовки магістрів усіх форм навчання. В. Я Галаган, В. Ф. Орлов, О. М. Отич, О. О. Фурса. Київ : ДЕТУТ, 2008. 422 с.

Докаш В. І. Конфліктологія та медіація : навчальний посібник. Чернівці, Львів : Видавництво «Новий Світ – 2000», 2021. 249 с.

Трофименко А. В., Константинова Ю. В. Конфліктологія та теорія переговорів : навчальний посібник. Маріуполь : МДУ, 2020. 375 с.

Леко Б., Чуйко Г. Медіація : підручник. Чернівці : Книги ХХІ, 2014. 520 с.].

Мушкевич М. І. Основи психотерапії : навч. посіб. М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна ; за ред. М. І. Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.

Дерев’янко С. П. Когнітивно-поведінкова терапія : навчально-методичні рекомендації. Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2023. 60 с.

Published

2025-10-16

Issue

Section

Статті