ПСИХОЛОГІЧНІ СТРАТЕГІЇ ІНТЕГРОВАНОГО УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТАМИ ТА СТРЕСОВИМИ СТАНАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.11Ключові слова:
конфлікт, стресові стани, інтегроване управління, психологічні стратегії, стресостійкість, психокорекція, комунікативна компетентністьАнотація
У статті висвітлено теоретико-методологічні основи розроблення психологічних стратегій інтегрованого впливу на конфліктні процеси та стресові стани, підкреслено необхідність їх комплексного застосування для підвищення адаптивних можливостей особистості й групових систем. Інтегративний підхід розглядається як синтез когнітивно-поведінкової терапії, позитивної психології, гештальт-терапії, системного підходу, кризового консультування, тілесно орієнтованих та арттерапевтичних технік. Підкреслено, що багатокомпонентні стратегії сприяють не лише зниженню рівня конфліктності та стресових реакцій, а й гармонізації особистісного розвитку, розвитку стресостійкості, соціальної компетентності та комунікативної гнучкості. Акцентовано увагу на важливості превентивної діагностики конфліктогенних факторів, прогнозуванні конфліктної динаміки та розробленні психокорекційних і тренінгових програм для конструктивної трансформації суперечностей. Управління конфліктами представлено як регульований процес, що передбачає ідентифікацію, профілактику та корекцію деструктивних взаємодій, а його ефективність залежить від застосування індивідуалізованих психотехнологій емоційної саморегуляції та розвитку рефлексивності. Стресові стани аналізуються як ключовий чинник дезорганізації когнітивних, емоційних і поведінкових патернів, що обґрунтовує необхідність когнітивно-поведінкових та тілесно орієнтованих інтервенцій для відновлення емоційної рівноваги. Обґрунтовано доцільність упровадження психоедукаційних програм розвитку стресостійкості, саморегуляції, емоційного інтелекту та рефлексивних здібностей. Наголошено на важливості формування навичок конструктивного вирішення конфліктів у стресогенних умовах як основи ефективного професійного й особистісного функціонування. Отримані результати мають практичне значення для фахівців у сфері психологічного консультування, психотерапії, HR-менеджменту, освіти та кризової інтервенції.
Посилання
Дуткевич Т. В. Конфліктологія з основами психології управління: Навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 456 с.
Управління конфліктами : навч. посіб.. Г. В. Жаворонкова, О. М. Скібіцький, Т. В. Сівашенко, О. І. Туз. Київ : Кондор, 2010. 172 с.
Руденко О. В., Ніколаєв Л. О., Салівон Н. Б. Когнітивно-поведінкова терапія в подоланні постстресових станів у сучасних жінок. Габітус. 2023. Випуск 54. С. 159–163.
Психологія конфлікту: Навчально-методичний посібник для підготовки магістрів усіх форм навчання. В. Я Галаган, В. Ф. Орлов, О. М. Отич, О. О. Фурса. Київ : ДЕТУТ, 2008. 422 с.
Докаш В. І. Конфліктологія та медіація : навчальний посібник. Чернівці, Львів : Видавництво «Новий Світ – 2000», 2021. 249 с.
Трофименко А. В., Константинова Ю. В. Конфліктологія та теорія переговорів : навчальний посібник. Маріуполь : МДУ, 2020. 375 с.
Леко Б., Чуйко Г. Медіація : підручник. Чернівці : Книги ХХІ, 2014. 520 с.].
Мушкевич М. І. Основи психотерапії : навч. посіб. М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна ; за ред. М. І. Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.
Дерев’янко С. П. Когнітивно-поведінкова терапія : навчально-методичні рекомендації. Чернігів : НУЧК імені Т. Г. Шевченка, 2023. 60 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



