ОЦІНКА БЛАГОПОЛУЧЧЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ПСИХОЛОГІЧНОГО ДИСТРЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.12Ключові слова:
науково-педагогічні працівники, дистрес, психологічне благополуччя, факториАнотація
У статті проаналізовано рівень благополуччя серед науково-педагогічних працівників медичного університету за умови різного рівня психологічного дистресу. Відповідно до поставленої мети описана логічна схема дослідження та застосовуваний набір методів, що визначив методику експериментального дослідження. У 33,33 % науково-педагогічних працівників закладів вищої медичної освіти виявляється нормальний психологічний стан, у 27,08 % – легкий психологічний дистрес, у 15,63 % – помірний психологічний дистрес та у 23,96 % – сильний психологічний дистрес. Помірний психологічний дистрес найчастіше трапляється в жінок (93,33 %) молодого віку (медіана 39 років) з меншим досвідом роботи (медіана 12 років). Сильний психологічний дистрес частіше трапляється в жінок (78,26 %), при цьому вік і стаж роботи в цій групі значно вищі, ніж у групі з помірним дистресом. Аналіз психологічного благополуччя науково-педагогічних працівників свідчить, що найбільш вираженими показниками є «особистісний ріст» і «самоприйняття». Установлено, що при легкому рівні дистресу серед НПП діагностуються переважно особи із середнім рівнем прояву за показниками особистісного зростання (42,86 %) та керування середовищем (53,57 %), нижче середнього рівня за показниками самоприйняття (46,43 %) та автономії (46,43 %), тоді як майже паритетний розподіл з нижче середніми і вище середніми значеннями був характерний для цілей у житті та автономії. При помірному дистресі серед НПП діагностуються переважно особи з високим рівнем прояву автономії (42,86 %), цілей у житті (71,43 %) та позитивних стосунків з іншими (50,00 %), у той час як низькі показники самоприйняття були характерні для 42,86 % респондентів. Аналіз рівнів прояву показників психологічного благополуччя при сильному дистресі в НПП виявив, що нижче за інші показники в досліджуваній вибірці проявляються такі показники психологічного благополуччя, як особистісне зростання (у 41,67 % опитаних високий рівень прояву) та керування середовищем (у 50,00 % опитаних). Отримані результати підкреслюють необхідність цільових втручань, що допоможуть викладачам-медикам зберегти відчуття контролю та підтримати їхню психологічну стійкість.
Посилання
Lai J., Ma S., Wang Y., Cai Z., Hu J., Wei N., et al. Factors associated with mental health outcomes among health care workers exposed to coronavirus disease 2019. JAMA Network Open. 2020. № 3 (3). Р. e203976. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2020.3976
Pappa S., Ntella V., Giannakas T., Giannakoulis V. G., Papoutsi E., Katsaounou P. Prevalence of depression, anxiety, and insomnia in healthcare workers during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Brain, Behavior, and Immunity. 2020. № 88. Р. 901–907. doi: 10.1016/j.bbi.2020.05.026
Frenzel A. C., Pekrun R., Goetz T., Sutton R. E. Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist. 2009. № 44(3). Р. 139–158. doi: 10.1080/00461520903033503
Montgomery A. J., Rupp D. E. A meta-analysis for exploring the relationship between job level, tenure, and job satisfaction. Journal of Managerial Psychology. 2005. № 20 (3/4). Р. 193–217. doi: 10.1108/02683940510589019
Radchenko O., Sliusarenko N., Kizim S. Psychological well-being of Ukrainian educators during the war: Challenges and resources. Problems of Education in the 21st Century. 2022. № 80 (6). Р. 1083–1097. doi: 10.33225/pec/22.80.1083
Rushton C. H., Thomas T. A., Antonsdottir I. M., Nelson K. E., McCabe M. S., Sinclair S., et al. Moral injury and healthcare professionals in the COVID-19 pandemic. Journal of Pain and Symptom Management. 2020. № 60 (2). Р. e11–e16. doi: 10.1016/j.jpainsymman.2020.04.039
Шкала психологічного дистресу Кесслера (K10) [Kessler’s psychological distress scale (K10).] EzTests.xyz. URL: http://surl.li/odddi (дата звернення: 01.08.2025).
Карсканова С. В. Опитувальник «Шкали психологічного благополуччя» К. Ріфф: процес та результати адаптації. Практична психологія та соціальна робота. 2011. № 1. С. 1–10.
Pietrabissa G., Simpson S.G., Rossi A., Santangelo G., Kolacz J., Vegni E., et al. Psychological wellbeing among healthcare professionals facing the COVID-19 emergency. Journal of Clinical Medicine. 2020. № 9(4). Р. 1146. doi: 10.3390/jcm9041146
Aparicio-Zaldivar M., Castellanos-Torres E., Espinoza-Cifuentes C., Mena-Rojas S., Parra-Soto S., Vargas-Hernández J. Psychological distress and post-traumatic growth among healthcare professionals during the COVID-19 pandemic. European Journal of Public Health. 2022. № 32(3). Р. 443–449. doi: 10.1093/eurpub/ckac030
Søvold L. E., Naslund J. A., Kousoulis A. A., Saxena S., Qoronfleh M. W., Grobler C., et al. The mental health of healthcare workers in the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Frontiers in Public Health. 2021. № 9. Р. 686118. doi: 10.3389/fpubh.2021.686118
Shanafelt T.D., Ripp J., Trockel M. The well-being of physicians and other healthcare professionals. Mayo Clinic Proceedings. 2020. № 95(10). Р. 2244–2263. doi: 10.1016/j.mayocp.2020.05.030
Tawfiq A., Farid M., Musa A., Mohamed R., Musa H., Awooda E. et al. Mental health of healthcare workers in a lowresource setting during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. BMC Psychiatry. 2021. № 21 (1). Р. 546. doi: 10.1186/s12888-021-03536-7
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.



