ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-3.15Ключові слова:
теоретичні підходи до осмислення взаємозв’язків між індивідом і соціально-інформаційним простором, психологічні особливості життєдіяльності особистості, інформація, інформаційний простір, адаптація особистості до інформаційних реалійАнотація
Статтю присвячено розгляду основних теоретичних підходів до дослідження психологічних особливостей життєдіяльності особистості в інформаційному просторі. Аргументовано, що розвиток засобів комунікації у ХХ столітті – це не просто ланцюг технічних винаходів, а глибокий цивілізаційний процес, що змінює образ особистості, її способи пізнання світу, комунікативну поведінку та навіть структуру внутрішнього психічного простору. Потреба в переході до інформаційного суспільства безпосередньо пов’язана зі зміною характеру впливу науково-технічного прогресу на життєдіяльність особистості. У цьому контексті особливої значущості набуває завдання формування соціально-психологічної моделі поведінки члена інформаційного суспільства. Ідеться про необхідність вивчення й розроблення ефективних механізмів впливу, які сприятимуть адекватній адаптації особистості до нових інформаційних реалій, забезпечуватимуть психологічну стійкість, підтримку ідентичності та зменшення міжпоколіннєвих розривів, що виникають на тлі цифрових трансформацій. Ці аспекти представлені в наукових роботах відомих зарубіжних та вітчизняних дослідників. Розглянуті теорії дають багатовимірну методологічну базу для аналізу: інформаційного простору як психогенного середовища; особистості як активного / пасивного суб’єкта споживання інформації; впливу медіа на формування смислів, ідентичності та життєвої активності. Зроблено висновок про те, що всі ці дослідження демонструють, що психологічна реальність життєдіяльності особистості в інформаційному просторі зазнає глибоких змін. Віртуальні технології не просто модифікують форми соціального спілкування, а створюють нові умови існування «Я», у яких особистість функціонує одночасно як автор, глядач і продукт інформаційного впливу. Перспективи подальших досліджень бачаться в особливій увазі до особистісного виміру, згідно з яким індивід дедалі більше дистанціюється від традиційних форм соціальної взаємодії, занурюючись у внутрішній світ афектів, сумнівів, рефлексій та екзистенційних пошуків. Типовими психологічними наслідками таких процесів є зростання психоемоційної самотності, фрагментація Я-концепції, відчуження від соціальних опор, зниження толерантності до фрустраційних факторів.
Посилання
Turkle S. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster, 1995. 263 с.
Castells M. The Rise of the Network Society. Oxford: Blackwell Publishers, 1996. 556 с.
Castells M. The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford University Press, 2001. 306 р.
Huberman Bernardo A., Adamic Lada. Information Dynamics in the Networked World. URL.: https://pdodds.w3.uvm.edu/files/papers/others/2003/huberman2003a.pdf
Bakshy E., Rosenn, I., Marlow C. and Adamic L. The Role of Social Networks in Information Diffusion. In: Proceedings of the 21st International Conference on World Wide Web, ACM, New York, 2012. С. 519–528. URL.: https://doi.org/10.1145/2187836.2187907
Benkler Y. The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven: Yale University Press, 2006. 515 с.
Mischel W., Shoda Y. A cognitiveaffective system theory of personality: Reconceptualizing situations, dispositions, dynamics, and invariance in personality structure. Psychological Review. 1995. № 102(2), С. 246–268. URL.: https://doi.org/10.1037/0033-295X.102.2.246
Іванов В. Основні теорії масової комунікації і журналістики: Навчальний посібник. За науковою редакцією В. В. Різуна. Київ : Центр Вільної Преси, 2010. 258 с.
Кириченко В. В. Особистість у сучасному інформаційному суспільстві: монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2020. 245 с.
Асєєва Ю. О. Кіберкомунікативна залежність від соціальної мережі Instagram як проблема сучасної молоді. Габітус. 2020. Вип. 14. С. 152–157.
Кузіна Є. І. Інформаційне суспільство як чинник формування особистості. Габітус. 2021. Вип. 25. С. 97–101.
Кузіна Є. І. Психологічні механізми інформаційного впливу на особистість дорослої людини : дис. … докт. філос. Спец. 19.00.07 – Вікова та педагогічна психологія. 053 – Психологія. Кривий Ріг, 2023. 200 с.
Кириченко М. О. Інформаційна свідомість особистості як соціальний феномен і складова компонента ідеології інформаційного суспільства сучасної України. Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія. 2017. № 2(10). С. 56–62.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.