THE INFLUENCE OF PSYCHOLOGICAL ASPECTS IN THE ACCELERATION OF DEGRADATION PROCESSES IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS WITH THE REMOTE FORM OF LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-4-3Keywords:
psychological aspects, degradation processes, remote learning, “learning losses”, emotional burnout of students, lack of motivation, stress, procrastination, interrelated processesAbstract
The purpose of the article is an attempt to analyze the acceleration of degradation processes in the country’s higher educational institutions with a remote form of learning in the aspect of interrelated processes that affect the development of both an individual and a society as a whole, counting students as the product of their society and their time. Special attention is paid to various psychological factors (emotional burnout of students, social isolation, anxiety due to lack of communication, lack of motivation, stress, fatigue and uncertainty, procrastination, etc.), which significantly affect the level of education in our country, which will undoubtedly affect the future development and even on the very independent existence of the country. The article proves that the remote form of learning in the current circumstances of the introduction of martial law on the territory of Ukraine is a desirable form for a short-term period. Special attention is paid to the fact that there is a dangerous trend in higher education in our country, when the concept of “the standard of higher education” is replaced by the concept of “the standardization of higher education”. The article presents the facts of the formal attitude of the majority of students to mastering scientific methods of educational work. In the assimilation of scientific information, such students are dominated by reproductive, operational memory (with the omission of essential information). Adding of knowledge to individual experience is decreasing, which is pseudo-education. The article also proves that “learning losses” already begin from a secondary school, as a result – the overall qualitative indicator of the applicant deteriorates over the years. During the work at the article, the method of expert evaluations, the method of unity of analysis and synthesis, and the method of observation, which is characterized by direct perception of phenomena and processes in their integrity and dynamics, were used. The trends highlighted in the article require further analysis in order to prevent further complication of the situation in the country’s higher education.
References
Бичко Г., Терещенко В., Вакуленко Т. Навчальні втрати: причини, наслідки й шляхи подолання. Український центр
оцінювання якості освіти, 14.04.2023. URL: https://osvita.ua/school/88921.
Освітні втрати учнів в Україні та світі зросли: результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Освітній
омбудсмен України, 08.12.2023. URL: https://znayshov.com/News/Details/osvitni_vtraty_uchniv_v_ukraini_ta_sviti_zrosly_
rezultaty_mizhnarodnoho_doslidzhennia_Yakosti_osvity_pisa2022.
Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологічний аналіз учіння студентів 2010. URL: https://www.psyh.kiev.ua/Психологічний_
аналіз_учіння_студентів.
Гармаш С. В. Компетентнісний підхід у навчанні чи планомірне знищення інтелектуального потенціалу країни.
Бухгалтерський облік, контроль та аналіз в умовах інституційних змін : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф. [27 жовтня
р.] орг. ком.: Н. Канцедал [та ін.]. Полтав. держ. аграрний ун-т. Полтава : ПДАУ, 2022. С. 1457–1459.
Дуб В. (2020). Особливості прокрастинації студентів. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2020. № 47. С. 53–66.
DOI: https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229345.
Пундєв В. В. Динаміка впливу інформаційного стресу на здобувачів вищої освіти. Ментальне здоров’я. 2024. № 1.
С. 62–70.
Гармаш С. В. Компетентнісний підхід у навчанні чи подальший занепад освіти. Трансформації особистості, суспільстві
та ринку праці: виклики майбутнього та вплив на освіту : зб тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф., 20–22 вересня 2023 р. / гол.
ред. Б. В. Самородов. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2023. С. 466–467.
Garmash S. Features of the educational process in Ukraine in modern conditions (problems, comparisons, prospects).
Science, innovations and education: problems and prospects: proc. of 12-th Intern. Sci. and Practic. Conf., 28–30 June 2022, ed.
M.L. Komarytskyy. CPN Publishing Group. Electronic text data. Tokyo, 2022. P. 361–367.