ВПЛИВ ПСИХОЛОГІЧНИХ АСПЕКТІВ У ПРИСКОРЕННІ ДЕГРАДАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗА ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • С. В. Гармаш Національний технічний університет «Харківський політехнічний iнститут» https://orcid.org/0000-0002-5471-379X

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-4-3

Ключові слова:

психологічні аспекти, деградаційні процеси, дистанційна форма навчання, «навчальні втрати», емоційне вигорання студентів, відсутність мотивації, стрес, прокрастинація, взаємопов’язані процеси

Анотація

Метою статті є спроба проаналізувати прискорення деградаційних процесів у закладах вищої освіти країни за дистанційної форми навчання в аспекті взаємопов’язаних процесів, які впливають на розвиток як особистості, так і суспільства загалом, оскільки студенти є продуктом свого суспільства та свого часу. Особлива увага приділяється різноманітним психологічним факторам (емоційне вигорання студентів, соціальна ізоляція, тривожність через нестачу спілкування, відсутність мотивації, стрес, втома та невизначеність, прокрастинація тощо), які значною мірою впливають на рівень освіти в нашій країні, що безперечно відіб’ється на подальшому розвитку та навіть на самому незалежному існуванні країни. У статті доводиться, що дистанційна форма навчання в теперішніх обставинах запровадження військового стану на території України є бажаною формою на короткостроковий період. Особлива увага приділяється тому, що в нашій країні спостерігається небезпечний тренд у вищій школі, коли поняття «стандарт вищої освіти» підмінюється поняттям «стандартизація вищої освіти». У статті наводяться факти формального ставлення більшості студентів до оволодіння науковими методами навчальної роботи. У засвоєнні наукової інформації у таких студентів переважає репродуктивна, оперативна пам’ять (із пропуском суттєвої інформації). Знижується факт прирощування знань до індивідуального досвіду, що є псевдоосвітою. Також у статті доводиться, що «навчальні втрати» вже починаються із середньої школи, як наслідок, загальний якісний показник абітурієнта з роками погіршується. Під час роботи над статтею були використані метод експертних оцінок, метод єдності аналізу та синтезу та метод спостереження, який характеризується безпосереднім сприйняттям явищ і процесів у їхній цілісності й динаміці. Висвітлені у статті тенденції потребують подальшого аналізу задля запобігання подальшому ускладненню ситуації у вищій школі країни.

Посилання

Бичко Г., Терещенко В., Вакуленко Т. Навчальні втрати: причини, наслідки й шляхи подолання. Український центр

оцінювання якості освіти, 14.04.2023. URL: https://osvita.ua/school/88921.

Освітні втрати учнів в Україні та світі зросли: результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Освітній

омбудсмен України, 08.12.2023. URL: https://znayshov.com/News/Details/osvitni_vtraty_uchniv_v_ukraini_ta_sviti_zrosly_

rezultaty_mizhnarodnoho_doslidzhennia_Yakosti_osvity_pisa2022.

Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологічний аналіз учіння студентів 2010. URL: https://www.psyh.kiev.ua/Психологічний_

аналіз_учіння_студентів.

Гармаш С. В. Компетентнісний підхід у навчанні чи планомірне знищення інтелектуального потенціалу країни.

Бухгалтерський облік, контроль та аналіз в умовах інституційних змін : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф. [27 жовтня

р.] орг. ком.: Н. Канцедал [та ін.]. Полтав. держ. аграрний ун-т. Полтава : ПДАУ, 2022. С. 1457–1459.

Дуб В. (2020). Особливості прокрастинації студентів. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2020. № 47. С. 53–66.

DOI: https://doi.org/10.24919/2312-8437.47.229345.

Пундєв В. В. Динаміка впливу інформаційного стресу на здобувачів вищої освіти. Ментальне здоров’я. 2024. № 1.

С. 62–70.

Гармаш С. В. Компетентнісний підхід у навчанні чи подальший занепад освіти. Трансформації особистості, суспільстві

та ринку праці: виклики майбутнього та вплив на освіту : зб тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф., 20–22 вересня 2023 р. / гол.

ред. Б. В. Самородов. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2023. С. 466–467.

Garmash S. Features of the educational process in Ukraine in modern conditions (problems, comparisons, prospects).

Science, innovations and education: problems and prospects: proc. of 12-th Intern. Sci. and Practic. Conf., 28–30 June 2022, ed.

M.L. Komarytskyy. CPN Publishing Group. Electronic text data. Tokyo, 2022. P. 361–367.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Номер

Розділ

Статті