INTEGRATION OF ART THERAPY AND COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY IN WORKING WITH AGGRESSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-1.3

Keywords:

aggression, cognitive-behavioral therapy, art therapy, aggressive behavior, self-regulation, psychotherapy

Abstract

The article explores the integration of art therapy and cognitive-behavioral therapy (CBT) as a comprehensive approach to the correction of aggressive behavior, combining cognitive restructuring and emotional processing.Aggression is considered a complex multidimensional phenomenon that is formed under the influence of biological, cognitive, emotional and social factors. The features of aggression as a situational behavioral reaction and aggressiveness as a stable personality trait are determined. The main mechanisms of maintaining aggressive behavior are described, in particular the phenomena of «negative prophecy», «aggression-autoaggression» and «delayed consequences of hypercompensation through aggression». The feasibility of using cognitive – behavioral therapy to correct destructive cognitive schemes that support aggressive behavior, as well as the value of art therapy as a tool for emotional regulation, is substantiated.Art therapy methods, in particular isotherapy, drama therapy, music therapy and modeling, contribute to the symbolic expression of emotions, reducing the level of tension and developing skills of constructive social interaction.Isotherapy allows you to visualize internal conflicts, which contributes to their awareness and correction, drama therapy provides playing out problem scenarios of behavior in a safe environment, and music therapy and work with plastic materials contribute to the relief of psycho-emotional tension. The combination of CBT and art therapy allows not only to transform aggressive impulses into socially acceptable forms, but also to develop the ability to self-regulate and adaptively respond to stress factors. A conceptual model of the integration of CBT and art therapy in psychocorrectional work with aggressive behavior is proposed, which involves cognitive rethinking of destructive attitudes and emotional processing of aggressive impulses.

References

Мазоха І. С. Агресивність як чинник конфліктної поведінки особистості. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2016. № 9. С. 99–104.

Дроздов О. Ю., Скок М. А. Проблеми агресивної поведінки особистості: навчальний посібник. Чернігів : ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка, 2000. 156 с.

Мазоха І. С. Аналіз теоретико-емпіричних досліджень феномена агресії та агресивності. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2011. № 1. С. 59–62.

Галич Я. Когнітивно-поведінкова психотерапія як напрям у корекції поведінкових девіацій. Юридична психологія. 2023. № 2 (33). С. 62–70.

«Зупинись! – Посміхнись!»: методичний посібник з профілактики агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації. Журавель Т. В., Сергеєва К. В., Шаровара О. Г. Київ : ФОП Буря, ВГЦ «Волонтер», 2013. 124 c.

Мельник Л., Пуха К., Журавель Т. Подолання агресивної поведінки. Тренінгова програма для неповнолітніх. Київ, 2018. 140 с.

Томчук С. М. Походження і корекція агресивності особистості у теорії та практиці когнітивно-поведінкової терапії. Вісник асоціації психіатрів України. № 4. 2013. С. 70–74.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

Буркало Н. І. АРТ-терапія в сучасній психології. Психологічний часопис. 2019. Т. 5, № 9. С. 189–204.

Published

2025-03-31

Issue

Section

Статті