ІНТЕГРАЦІЯ АРТТЕРАПІЇ ТА КОГНІТИВНО-ПОВЕДІНКОВОЇ ТЕРАПІЇ В РОБОТІ З АГРЕСІЄЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-1.3

Ключові слова:

агресія, когнітивно-поведінкова терапія, арттерапія, агресивна поведінка, саморегуляція, психотерапія

Анотація

У статті досліджується інтеграція арттерапії та когнітивно-поведінкової терапії (далі – КПТ) як комплексного підходу до корекції агресивної поведінки, що поєднує когнітивну реструктуризацію та емоційне опрацювання. Агресія розглядається як складний багатовимірний феномен, що формується під впливом біологічних, когнітивних, емоційних і соціальних чинників. Визначено особливості агресії як ситуативної поведінкової реакції та агресивності як стійкої особистісної риси. Описано основні механізми підтримання агресивної поведінки, зокрема феномени «негативного пророцтва», «агресія-автоагресія» та «відстрочені наслідки гіперкомпенсації через агресію». Обґрунтовано доцільність використання когнітивно-поведінкової терапії для корекції деструктивних когнітивних схем, що підтримують агресивну поведінку, а також значення арттерапії як інструменту емоційної регуляції.Арттерапевтичні методи, зокрема ізотерапія, драматерапія, музикотерапія та ліплення, сприяють символічному вираженню емоцій, зниженню рівня напруги та розвитку навичок конструктивної соціальної взаємодії. Ізотерапія дає змогу візуалізувати внутрішні конфлікти, що сприяє їх усвідомленню та корекції, драматерапія забезпечує програвання проблемних сценаріїв поведінки в безпечному середовищі, а музикотерапія та робота з пластичними матеріалами сприяють зняттю психоемоційного напруження. Поєднання КПТ та арттерапії дає змогу не лише трансформувати агресивні імпульси в соціально прийнятні форми, а й розвивати здатність до саморегуляції та адаптивного реагування на стресові фактори. Запропоновано концептуальну модель інтеграції КПТ та арттерапії в психокорекційній роботі з агресивною поведінкою, що передбачає когнітивне переосмислення деструктивних установок та емоційне опрацювання агресивних імпульсів.

Посилання

Мазоха І. С. Агресивність як чинник конфліктної поведінки особистості. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2016. № 9. С. 99–104.

Дроздов О. Ю., Скок М. А. Проблеми агресивної поведінки особистості: навчальний посібник. Чернігів : ЧДПУ імені Т.Г. Шевченка, 2000. 156 с.

Мазоха І. С. Аналіз теоретико-емпіричних досліджень феномена агресії та агресивності. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2011. № 1. С. 59–62.

Галич Я. Когнітивно-поведінкова психотерапія як напрям у корекції поведінкових девіацій. Юридична психологія. 2023. № 2 (33). С. 62–70.

«Зупинись! – Посміхнись!»: методичний посібник з профілактики агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації. Журавель Т. В., Сергеєва К. В., Шаровара О. Г. Київ : ФОП Буря, ВГЦ «Волонтер», 2013. 124 c.

Мельник Л., Пуха К., Журавель Т. Подолання агресивної поведінки. Тренінгова програма для неповнолітніх. Київ, 2018. 140 с.

Томчук С. М. Походження і корекція агресивності особистості у теорії та практиці когнітивно-поведінкової терапії. Вісник асоціації психіатрів України. № 4. 2013. С. 70–74.

Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії : навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.

Буркало Н. І. АРТ-терапія в сучасній психології. Психологічний часопис. 2019. Т. 5, № 9. С. 189–204.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Номер

Розділ

Статті