THE PLACE OF DIGITAL TECHNOLOGIES AND COMMUNICATIONS IN PROVIDING SOCIAL-PSYCHOLOGICAL SUPPORT TO YOUTH IN TODAY’S CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-2.6Keywords:
social work, socio-psychological support, digital technologies, mobile applications, digital literacyAbstract
The article is devoted to the study of the place of digital technologies and communications in the system of sociopsychological support for youth in today’s conditions. The purpose of the study is to determine the role of digital tools, analyze their diversity, forms and potential applications to meet the socio-psychological needs of youth in the conditions of modern crisis circumstances. The article classifies the main types of digital technologies used in the field of support, analyzes their practical capabilities, advantages and limitations. The scientific novelty of the study lies in the proposed systemic typology of digital tools for socio-psychological support for youth, taking into account modern Ukrainian realities. The practical significance of the work lies in the possibility of using its materials by social services, educational institutions, psychologists and public organizations to increase the effectiveness of digital support for youth, develop new services and improve existing ones. The study used a comprehensive methodological approach, including quantitative and qualitative methods, descriptive, explanatory, exploratory and predictive strategies, as well as theoretical analysis of scientific sources and empirical questionnaires. The study confirmed the key role of digital technologies and communications in providing modern sociopsychological support for youth, especially in times of crisis. It was found that digital tools provide efficiency, accessibility and flexibility of assistance, meeting the needs of the younger generation. The classification revealed a wide range of forms of digital interaction with their advantages (accessibility, anonymity, personalization) and limitations (digital inequality, ethical issues). The study highlighted the potential of integrating digital solutions into traditional approaches and emphasized the need for further empirical research into the effectiveness of various digital formats and the development of practical recommendations for social professionals.
References
Семенець О. О., Лаврентьєва О. В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у психологічній допомозі: перспективи та бар’єри. Психологія: наука і практика, 6, 2020. С. 85–93.
Смірнова Т. О., Новикова Н. А. Мобільні додатки та онлайн-платформи в психологічному консультуванні. Психологія розвитку : збірник наукових праць. Одеса : ОНУ імені І. І. Мечникова, 2017. С. 119–127.
Титаренко Т. М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 с.
Паніотто В. І. Статистичний аналіз соціологічних даних. Київ : Видавничий дім «КМ Академія», 2004. 269 с.
Житинська М. О. (2025) Роль сучасних інтернет-технологій у наданні психологічної підтримки особистості. Психічне здоров’я та резильєнтність особистості : колективна монографія. Академія праці, соціальних відносин і туризму / за заг. ред. Г. А. Пріба, Л. Є. Бегези. Київ : Ф-ОП Гуляєв О. В., 2025. С. 249–257.




