FEATURES OF ADDICTION IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT: THE IMPACT OF GADGETS ON THE MENTAL HEALTH OF STUDENTS AND THE ROLE OF SELF-MANAGEMENT IN OVERCOMING THE CHALLENGES OF LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2025-2.9Keywords:
digital addiction, gadgets, mental state, young students, self-management, educational environmentAbstract
The article examines the specifics of the impact of excessive use of gadgets on the mental health of young students. The main manifestations of digital addiction are identified: decreased concentration, emotional exhaustion, sleep disturbance, anxiety, aggressiveness, and social isolation. Special attention is paid to the role of self-management as a resource for maintaining mental well-being, which includes the development of self-regulation skills, time planning, and emotional stability. The study was conducted at the University of Ukraine. 100 students aged 18–25 participated in the study. The “Gadget Addiction Scale” methodology, the Eysenck test, and the Rosenberg self-esteem scale were used. The study results showed a high level of emotional addiction in 30% of students, frustration (25%), anxiety (35%), and aggressiveness (70%). It has been proven that prolonged use of gadgets reduces self-esteem in 20% of students, contributing to emotional instability. A set of practical recommendations for harmonizing interaction with digital technologies is proposed: the implementation of digital hygiene, time management techniques, the development of awareness, physical activity, and the formation of healthy online habits. It is concluded that the conscious use of gadgets in combination with self-management skills contributes to the preservation of students' mental health and increased learning efficiency.
References
Бондар О. М. Гаджетоманія: чи варто переживати за молоде покоління : методичний посібник. Рівне : РУГ, 2019. 46 с.
Дерев’янко О. Є., Мартиненко О. Г., Мезенцева І. О. Ґаджети та соціальні мережі у житті студентської молоді на сучасному етапі. Безпека людини у сучасних умовах : зб. доп. 15-ї Міжнар. наук.-метод. конф. та Міжнар. наук. конф. Європ. асоц. наук з безпеки (EAS), 7–8 грудня 2023 р. Харків : НТУ «ХПІ», 2023. С. 135–137.
Карпук Ю., Гошовська Д. Т. Проблема гаджет-залежності у сучасному світі. Особистість і суспільство: методологія та практика сучасної психології : матеріали VI Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (13 травня 2019 р.) / за заг. ред. Я. О. Гошовського, О. В. Лазорко, А. В. Кульчицької, Т. В. Федотової. Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2019. С. 42–44.
Гелета Д. Д., Потапов Р. О. Вплив гаджетів і комп’ютерів на здоров’я студентів. Сучасні аспекти та перспективні напрямки розвитку науки : матеріали VI Міжнародної студентської наукової конференції, 19 січня 2024 р. Харків, 2024. С. 408–409.
Айзенк Г. Тест «Самооцінка психічних станів» URL: https://e-pidruchniki.com/content/898_45_test_samoocinka_psihichnih_staniv_g_aizenk.html
Розенберг М. Шкала URL: http://tikhonova.com.ua/Scale11.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ірина Вікторівна Кущенко, Олена Олександрівна Власенко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.