ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФЕНОМЕНА «ПРОФЕСІЙНОГО ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ» У СТУДЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-1-4

Ключові слова:

теоретико-методологічні основи, синдром емоційного вигорання, екзаменаційний стрес, студенти вищих навчальних закладів.

Анотація

У статті розкриваються теоретико-методологічні засади дослідження емоційного вигорання у студентів вищих навчальних закладів. Нині Україна переживає складну історичну епоху на шляху до становлення своєї державної цілісності. Необхідні темпи розвитку соціально-економічної структури суспільства, зумовлені військовим станом в Україні, а також нестабільність і швидка зміна суспільно-політичних тенденцій та віянь створюють сильний тиск на психологічні чинники в українському суспільстві. У свою чергу, студентська молодь, будучи невід’ємною частиною нашого суспільства, відчуває всі труднощі. Необхідність швидко підлаштовуватись під нові обставини, викликані суворими реаліями сьогодення, ускладнює процес професійного становлення сучасної молоді. У цей період через свої вікові особливості та характерне для даної вікової категорії сприйняття навколишньої дійсності студентська молодь перебуває в категорії підвищеного ризику та є більш вразливою до цілого ряду стресогенних факторів, що супроводжують навчання у вищому навчальному закладі та оволодіння професійними навичками. Насамперед таким чинником є соціальна оцінка, яка супроводжує особистість протягом усього усвідомленого життєвого шляху. Складнощі, пов’язані з оволодінням поглибленими спеціалізованими знаннями й закріпленням професійних навичок, а також невизначеність у майбутній професії, пов’язаній із кон’юнктурою ринкових відносин, що швидко змінюється, і затребуваністю тієї чи іншої професії на біржі праці, впливають на особистість, що провокує постійне збудження, формування синдрому емоційного вигорання. Таким чином, ми вважаємо вище зазначений тематичний напрямок актуальним та затребуваним на даний час, що зумовило вибір теми цього наукового дослідження. Особливу значимість у контексті наведеного вище становить загальна необхідність проведення науково-дослідної роботи, спрямованої на вивчення феноменологічної природи проявів синдрому емоційного вигорання у студентів вищих навчальних закладів, та розробка ефективного комплексного інструментарію, спрямованого на профілактичні та коригувальні засоби перешкоджання виникненню зародкових, початкових симптомів синдрому емоційного вигорання та їх подальшому розвитку. У цій науковій роботі описуються етапи проведеного нами дослідження. Здійснено теоретико-методологічний аналіз підходів до проблеми емоційного вигорання у студентів вищих навчальних закладів. Сформульовано вимоги до організації психологічного супроводу навчальної діяльності студентів з метою профілактики та корекції симптомо- комплексу синдрому емоційного вигорання у студентської молоді. Наводяться теоретичні обґрунтування розробленої нами програми комплексної поетапної дії, спрямованої на профілактику та корекцію синдрому емоційного вигорання у студентів вищих навчальних закладів. Наведено результати проведеного нами емпіричного дослідження.

Посилання

Карамyшка Л.М., Гнускіна Г.В. Психoлогія професійного вигорання підприємців : монографія. Київ : Логос, 2018.

с.

Карамyшка Л.М. Професійне вигорання у підприємців: рівень вираженості та зв’язок з особистісними характеристиками.

Київ, 2021. С. 173–175.

Гулинська С. Синдром емоційного вигорання [Електронний ресурс]. URL: https://psychology.lviv.ua/syndromemotsiinoho-

vyhoriannia/

Дьоміна Г.А., Мельничук О.Б. Психологічні особливості професійного вигорання психологів-психосоматологів. Вчені

записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Психологія». 2021. Том 32 (71), № 4. С. 28–34.

Цюприк А., Федорович С. Профілактика емоційного вигорання. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2019.

№ 1. С. 160–170.

Бегеза Л. Психологічні особливості емоційного вигорання лікарів. Психологічні перспективи. 2020. Вип. 36. С. 37–48.

Корольчук М.С. Психодіагностика : навч. посібник. Київ : Ельга ; Ніка-Центр, 2024. 400 с.

Корольчук М.С. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах. Київ :

Ніка-Центр, 2006. 580 с.

Грiнберг Дж. Управління стресом. 7-е вид. Київ, 2022. С. 352.

Зайчикова Т.В. Чинники прояву та передумови формування синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Науковий

часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. праць. 2020. Вип. 11 (56). С. 57–56.

Малишева К.О. Синдром емоційного вигорання психолога-консультанта: психологічні чинники, профілактика та

корекція : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2003. 16 с.

Підлипняк І.Ю., Дука Т.М. Професійне вигорання педагогів: профілактика та подолання. Науковий часопис НПУ імені

М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 11. С. 175–178.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-08

Номер

Розділ

Статті