ІНДИВІДУАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ ДО ВСТУПУ В ШКОЛУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2005/2024-1-5Ключові слова:
індивідуальні особливості, готовність дитини до навчання в школі, рекомендації батькам, формування психологічної готовності.Анотація
Дана наукова робота присвячена розгляду актуальної нині проблеми готовності дітей до вступу в школу в контексті аналізованих індивідуальних особливостей дитини. У статті проаналізовано теоретичні наукові джерела зарубіжних та вітчизняних дослідників щодо індивідуальних особливостей готовності дитини до школи, а також літературу з проблеми психологічної готовності до школи як передумови успішності майбутньої навчальної діяльності. Готовність дитини до навчання в школі є комплексним показником, що включає фізичну, психологічну та соціальну готовність. Діти дошкільного віку є неповторною, унікальною індивідуальною системою, саме цей факт визначає динаміку розвитку кожної дитини. Психологічна та фізична готовність дитини до вступу до соціального інституту школи та успішного освоєння навчальної програми розглядається як багатокомпонентна структурна освіта. У дітей має сформуватися чітка, стійка мотивація до освоєння навчальної програми, активного розвитку та закріплення навичок соціальної комунікації з однолітками, дітьми старшого віку, дорослими, представниками педагогічного складу та співробітниками обслуговуючого персоналу школи. Охарактеризовано вікові особливості розвитку дитини дошкільного віку, які є наслідком формування готовності до навчання в школі. У дошкільному віці відбувається інтенсивний фізичний розвиток дитини, яка росте, набирає вагу, розвиваються її м’язи й кістки. У неї підвищується рухова активність, дитина стає більш рухливою і спритною. Вона вчиться ходити, бігати, стрибати, їздити на велосипеді, кататися на ковзанах, лижах тощо. Для визначення готовності дітей до школи підібрано методи психодіагностики. Крім того, проведено емпіричне дослідження готовності дітей до навчання в школі та розроблено рекомендації для батьків щодо процесу формування психологічної готовності дитини до навчання та шкільної діяльності.
Посилання
Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти : зб. наук. праць / за заг. ред. Н.А. Басюк. Житомир : вид-во ЖДУ
ім. І. Франка, 2017. 292 с.
Жук А.М., Яцишина А.М. Індивідуальні особливості готовності дітей до вступу в школу. Актуальні проблеми
практичної психології : збірник наукових праць Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Одеса, 19 травня
року). Одеса, 2023. С. 126–127.
Кушнір Ю.В., Оверчук В.А., Шпортун О.М. Вікова та спеціальна психологія : навчальний посібник. Вінниця : Центр
оперативного друку «Документ Принт», 2020. 384 с.
Лисенко Л.М. Вікова психологія : метод. рек. з навч. дисципліни для здобувачів вищ. освіти першого (бакалавр.) рівня
зі спец. 053 Психологія. Харків : ХНПУ, 2020. 112 с.
Олійник І.В. Феномен психологічної готовності дітей до навчання у школі в психолого-педагогічній літературі. Вісник
Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. № 2. С. 84–89.
Піроженко Т.О., Карабаєва І.І., Соловйова Л.І., Хартман О.Ю. Вивчення готовності дітей старшого дошкільного віку
до систематичного навчання в умовах реформування української школи. Психологічний часопис. 2022. № 8 (2). С. 18–32. URL:
http://lib.iitta.gov.ua/732153/ (дата звернення: 29.01.2024).
Піроженко Т.О., Карабаєва І.І., Соловйова Л.І., Хартман О.Ю. Інструментарій оцінювання готовності дитини старшого
дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології
імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 36 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/734633/ (дата звернення: 28.03.2023).
Психолого-педагогічна підготовка дітей до школи : навчально-методичний посібник / за заг. ред. Т.В. Філімонова.
Миколаїв : СПД Румянцева, 2020. 218 с.
Розвиток старшого дошкільника в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти : методичні рекомендації / за заг.
ред. О.Д. Рейпольської. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 178 с.
Українське дошкілля: програма розвитку дитини дошкільного віку / за заг. ред. О.В. Низковської. Тернопіль : Мадрівець,
256 с.